Onlangs liet de Inspectie SZW weten dat er 131 boetes uitgedeeld zijn aan uitzenders en inleners, met een totaal boetebedrag van €1,3 miljoen. Een lekkere cashcow voor de inspectie, een grote kostenpost voor de betreffende organisaties. Ondanks dat het bij veel bedrijven goed gaat, laat de Inspectie SZW weten dat bij 33 procent van de inspecties overtredingen worden geconstateerd. Veel van deze overtredingen hebben te maken met de Arbeidstijdenwet. Hoe voorkom je dat je (onbewust) de wet niet naleeft?
Een deelnemer die me altijd is bijgebleven is Peter. Toen hij mijn training Praktisch leidinggeven op de werkvloer binnenstapte zag ik meteen: die is gestuurd, die heeft er helemaal geen zin in. Toch lukte het om hem om te krijgen.
Door de aanhoudende vergrijzing en veranderingen in de zorg wordt het zorgen voor een naaste steeds meer de norm. Momenteel combineert bijna 1 op de 5 Nederlandse werknemers werk met mantelzorg. Dit aantal zal in de toekomst alleen maar stijgen. Deze ontwikkeling heeft niet alleen impact op werknemers, maar ook op werkgevers. Daarom is het tijdig investeren in een mantelzorgvriendelijke organisatie ook vanuit werkgeversoogpunt verstandig.
De customer journey kennen we allemaal. Wat dat betreft valt er nog veel te leren van de marketeers. Kijk op dezelfde manier naar je medewerkers als een organisatie naar haar klanten: de employee journey in 4 fasen.
Puinruimen, verbeterproces regisseren en een veranderaanpak bepalen en uitvoeren. De vier stappen om uit een vertrouwenscrisis te raken of een gebrek aan vertrouwen op te heffen.
Goed ingewerkte medewerkers blijven langer, zijn meer betrokken en zijn bovendien productiever. 6 dingen die je vanaf vandaag kunt veranderen in je inwerkprogramma zodat je al voor dag één een grotere betrokkenheid creëert.
HR Analytics en 'data driven' HR zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in uw werkveld. Zelf geef ik er de voorkeur om aan 'data driven' niet te vertalen als data-gestuurd HR waarbij de data het HR-beleid bepalen, maar om juist de HR-professional in haar of zijn kracht te zetten door gebruik te maken van HR-gerelateerde data.
Werkgevers vinden 104 weken loon doorbetalen bij ziekte lang. Een groter schrikbeeld is de mogelijke start van nóg een nieuwe periode van 104 weken loondoorbetaling. Dat kan als de zieke werknemer langer dan vier weken zijn eigen of nieuw bedongen werk heeft verricht en wéér ziek wordt. Dit overkwam een schoonmaakbedrijf. Hoe was de zaak en wat daarvan te leren?
De roep van werkgevers om medewerkers die proactief, creatief, ondernemend en resultaatgericht zijn, wordt alsmaar groter. Het doet een beroep op de houding- en het gedragsaspect van de individuele medewerker. 7 vragen die medewerkers zich daarbij moeten stellen.
De discussie over ons pensioenstelsel gaat met name over de vervanging van het Nederlandse pensioenstelsel. Belangrijk, maar het duurt nog wel even voordat daar zichtbare resultaten uit komen. Waar het minder over gaat en waar wel snel winst valt te behalen, is de manier van communiceren over alle veranderingen van de afgelopen tijd. Dat moet echt anders. Werknemers hebben al veel te kiezen. Juist nu zou de focus moeten liggen op een andere manier van communiceren: 'helpende communicatie'.