Recent luisterde ik naar een Freakonomics podcast met de nieuwe economische topadviseur van Joe Biden: Brian Deese. Die ook al adviseur was onder Obama en tussendoor voor ‘s wereld grootste belegger, BlackRock heeft gewerkt. Rond minuut 23 zegt hij iets heel erg interessants voor HR.
Meesters in rechten krijgen direct jeuk als we een mogelijk risico in de ogen kijken. Direct willen we onze cliënten daarop wijzen. Werkgevers krijgen het advies om een dik pakket aan huisregels op te stellen, zodat de werknemer in elke situatie weet wat wel (en vooral wat niet) mag doen. Is dat een prettig uitgangspunt om samen te werken, een bodem van wantrouwen? Waarom kunnen we de arbeidsovereenkomst niet zien als ‘Ticket of Trust’.
Ondernemers hebben al een half jaar last van de coronacrisis. Dit heeft geleid tot veel vragen en onduidelijkheid over rechten en plichten van werkgever en werknemer: over loon, wijziging arbeidsvoorwaarden, privacy, etc. Op basis van enige rechtspraak daarover en onze eigen advisering daarover zetten wij enkele “best practices” voor u als ondernemer op een rij. Zo bent u goed voorbereid als de tweede coronagolf dit najaar zijn invloed op de arbeidsrelatie zal hebben.
Onlangs deed de Hoge Raad een belangrijke en interessante uitspraak over de beoordeling van de arbeidsrelatie. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat de uitvoering leidend is en niet wat partijen onderling hebben afgesproken in een contract. Wat betekent dit in de praktijk?
Ik ontmoet nogal eens wat tegenstand als ik zeg dat vrouwen nu eenmaal anders zijn dan mannen. En dat dat niet alleen door opvoeding komt maar ook doordat we qua fysiek verschillen. Sommigen (vrouwen met name) worden dan woest. En ik denk dat dat komt omdat ze het interpreteren als ‘vrouwen zijn minder’. Maar dat is niet wat ik bedoel, en dat is ook niet wat de wetenschap zegt.
Technisch gezien slaan wij ons gemakkelijk door online communicatie heen, maar één ding blijft nog steeds een enorm moeilijke vraag. Hoe halen wij onze resultaten als organisatie, afdeling of team terwijl wij onze medewerkers daarbij niet meer in de ogen kunnen kijken? Een mooi voorbeeld werd met ons gedeeld tijdens een trainingsmodule over leidinggeven bij een grote financiële instelling.
In de marketingwereld doen we het al volop: actief luisteren naar de klant, zodat we kunnen inspelen op zijn behoeften. Irma Doze, coauteur van het boek ‘HR-analytics’, ziet nu dezelfde trend ontstaan bij werknemers. Hoe doe je dat, actief naar je werknemer luisteren? En waarom is het waardevol?
Een crisis als waar we nu in zitten komt van rechts en geef je voorrang. Wat moet er dan veranderen en wat is de taak die je samen te doen hebt? Hoe kom je hier doorheen? Wij zien vier werkende bestanddelen die je helpen om dat goed te doen. Die vorm geven aan waar we allemaal naar zoeken. Deze tijd vraagt om TACTvol leiderschap.
Jaarlijks meten we, samen met de Monitorgroep en de Gelukkig Werken Academy het werkgeluk van Nederlanders. In het onderzoek van dit jaar spelen natuurlijk de effecten van de coronacrisis een grote rol. Wat doen de veranderingen, het thuiswerken en de onzekere vooruitzichten met ons werkgeluk en de manier waarop we ons werk beleven?
Wat vinden Nederlanders van hun organisatiecultuur? Die moet flexibeler: meer op verandering en leren gericht. Organisaties zijn behoudend en waarderen procedures, administratie en planning meer dan goed voor ze is, aldus 13.000 respondenten in het onderzoek van OCAI Online.