De transitievergoeding die werkgevers een werknemer moeten betalen wanneer deze wordt ontslagen, haalde eerder dit jaar het nieuws. Ondernemers zouden als gevolg van de coronacrisis moeite hebben met het betalen van de vergoeding, met name aan werknemers die jarenlang in dienst zijn en daardoor recht hebben op een hoog bedrag. Vooralsnog lijkt dit niet direct tot faillissementen te leiden, maar de roering rondom de transitievergoeding werpt wél licht op een onderliggend aspect: wordt de vergoeding nog wel gebruikt waarvoor hij oorspronkelijk in het leven is geroepen?
Aan weinig onderwerpen is de afgelopen periode zo veel aandacht gegeven als aan COVID-19 en (werk)stress. Sinds thuiswerken de nieuwe norm is geworden, zijn de overuren die medewerkers wekelijks maken verdubbeld van 3,3 uur naar 7,1 uur per week (bron: TNO), waarbij 18% van het aantal thuiswerkers met burn-outklachten te maken heeft. Organisaties en medewerkers moeten daarom op zoek naar een nieuwe werk-privébalans. Wat werkt wel, wat niet? In het artikel geef ik aandacht aan hoe je vitaliteit als life hack kunt gebruiken tegen werkstress. Inclusief 5 tips om werkgeluk bespreekbaar te maken.
Veruit de meeste organisaties worden op dit moment geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidscijfer daalt, terwijl de vacaturegraad maar blijft toenemen. Hoe word en blijf je als werkgever aantrekkelijk op de veranderende arbeidsmarkt? En niet alleen aantrekkelijk, maar ook wendbaar?
Hogere salarissen voor professionals in zorg en onderwijs worden – terecht – toegejuicht. Maar een taboe blijft het salaris van politici, topambtenaren en bestuurders in de publieke sector. Dat mag niet worden verhoogd. Onterecht. Want de Wet normering topinkomens (Wnt) past niet meer in deze tijd.
Sociale Zekerheid is een behoorlijke kostenpost voor ondernemingen. Het behelst zo’n 20% bovenop de totale loonsom en in veel gevallen zelfs meer. Niks aan te doen denkt u? Dat is niet waar: deze kosten zijn voor een groot deel beïnvloedbaar.
De tendens dat iedere werknemer zijn of haar eigen regie moet voeren, is op z’n retour. Het leven, ook het werkzame deel daarvan, is niet zo maakbaar als men de afgelopen jaren heeft gedacht. De mentale belasting is in z’n totaliteit toegenomen, zowel privé als op het werk. In plaats van symptoombestrijding, zoals het sleutelen aan de individuele werknemer met massages of trainingen, moet de werkgever zelf aan de bak en echt investeren in het mentaal sterker maken van zijn medewerkers.
Medewerkers die zelf de regie nemen over hun loopbaan en ontwikkeling. Veel werkgevers dromen ervan, maar bij weinigen is het ook praktijk. Aan de goede intenties van werkgevers ligt dat meestal niet, en ook niet aan het geld dat beschikbaar is voor duurzame inzetbaarheid. AWVN-adviseur Margreet Xavier komt in haar DI-praktijk drie redenen tegen waarom eigen regie vaak niet van de grond komt*. Lees hier wat u kunt doen om die drie obstakels te overwinnen.
Er rijdt weer geen trein tussen Utrecht en Arnhem, kinderen krijgen minder aandacht van docenten in de klas, operaties worden uitgesteld en het biertje in de kroeg laat op zich wachten. De harde groei in de economie laat zijn sporen achter op de arbeidsmarkt. De werkgevers in het land klagen over personeelstekort en hoger personeelsverloop, waar zij aan de ene kant bezig zijn met werving, raken ze hun werknemers aan de andere kant alweer kwijt. Maar waar gaan hun werknemers heen?
Dat concluderen hoogleraren en universitair docenten arbeidsrecht van de Universiteit Leiden in een opinie in Trouw.*
Veel fraude en misstanden binnen een bedrijf worden aangekaart door klokkenluiders. Dit wordt door de werkgever niet altijd ter harte genomen en kan resulteren in represailles voor de werknemer. In Nederland zijn grote werkgevers daarom wettelijk verplicht een klokkenluidersregeling te hebben. Eind dit jaar zal deze verplichting aangescherpt worden. Een goed moment dus om stil te staan bij de in uw bedrijf geldende klokkenluidersregeling.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling