In je werk is het belangrijk dat je de doelen haalt die belangrijk zijn voor het bedrijf. In een beetje commercieel bedrijf moet je je targets halen. Ook in minder commerciële organisaties en zelfs binnen de overheid is het halen van concrete doelen essentieel. Niets mis mee zul je zeggen.
Een werknemer tekent op het kantoor bij de onderneming waar hij werkzaamheden moet gaan verrichten een arbeidsovereenkomst met de payrollorganisatie die hem uit gaat lenen. Het loon van de werknemer wordt niet betaald zodat hij een procedure start tegen zowel de payrollorganisatie als de inlener. De kantonrechter oordeelt in een vervolgprocedure of de relatie tussen werknemer en inlener als arbeidsovereenkomst gekwalificeerd moet worden.
Een trambestuurder bij het Gemeentelijk vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) hangt als grap op kantoor een pluche speelgoed aap op aan een ventilatierooster. Met een touwtje om de nek en het woord ‘Next’ op de buik bungelt de aap pal voor de kamers van de leidinggevenden. Een leidinggevende doet melding van het incident en zegt zich bedreigd en geïntimideerd te voelen.
De focus van grote bedrijven ligt over het algemeen bij de medewerkers in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 55 jaar. Deze groep is de motor van het bedrijfsleven. Maar ligt de focus van bedrijven niet teveel op deze groep?
Als onderzoeker of analist ontdek je vaak data die je oorspronkelijke aanname tegenspreken. En dat is ook logisch. Je eerste aanname baseer je immers op de gegevens die toen beschikbaar waren. Nieuwe data moeten je in staat stellen die ideeën te herdenken, en dat zou ok moeten zijn.
De internationalisering van de arbeidsmarkt heeft zich full speed ingezet. Een te nemen hobbel die daarmee gepaard gaat, is de taalbarrière. Het is algemeen bekend dat een goede business gebaseerd is op sterke relaties en nu meer dan ooit is gedeelde taal daarom essentieel.
De favoriete tijd van het jaar voor werknemers geeft vaak een drukke periode voor ondernemers. Veel ondernemers zijn al vroeg in het jaar bezig om de vakantieplanning rond te krijgen. Soms lukt het met eigen personeel, maar vaak moeten vakantie- en/of tijdelijke krachten worden aangenomen. Voor deze groep medewerkers moet alles ook netjes geregeld zijn, van arbeidsovereenkomst tot loonstrookje en het uitbetalen van reserveringen.
Velen zijn de afgelopen periode lekker op vakantie geweest. Ze hebben alles eens laten bezinken en nu weten ze het zeker: na de vakantie gaan ze het helemaal anders doen! Herken je dat? Dat je er zo klaar mee bent (en mogelijk je partner ook;-), dat het werk je zo veel tijd en energie kost, dat je privéleven eronder lijdt? Dat het nu echt anders MOET? Dat het tijd is om af te rekenen met de sleur, de hectiek en met de Waan van de Dag?
Als HR-manager houd je je bezig met complexe vraagstukken in complexe krachtenvelden. Leg uw HR-dilemma aan mij voor.
Personeelsstatistieken helpen HR-managers om het verloop te doen dalen, de goede prikkels te bieden zodat de topmedewerkers geweldige resultaten blijven halen en leiders in staat te stellen om meer door data gedreven beslissingen te nemen. Het probleem is dat niet alle HR-diensten klaar zijn voor de gesofisticeerde algoritmes en gloednieuwe cijfergegevens die met deze technologie samengaan.