Werkgevers ontvangen jaarlijks de vaststelling van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). Het is belangrijk om deze vaststelling elk jaar weer goed te controleren want er gaat nog wel eens iets mis bij de berekening.
De coronapandemie grijpt diep in op de manier waarop we ons werk doen. En dat brengt weer gezondheidsrisico’s mee die zich niet beperken tot besmettingsgevaar. Er is geen organisatie die dit niet op het vizier heeft. Maar heb je overal aan gedacht?
Achmea streeft al sinds midden jaren 90 naar een goede balans tussen thuiswerken en werken op kantoor. Een aantal plannen kwam door de corona-crisis in een stroomversnelling terecht. Wat heeft de organisatie hiervan geleerd? En hoe ziet volgens de verzekeraar de ideale werkomgeving van de toekomst eruit?
TBI heeft relatief veel werknemers in zware beroepen. Actieve inzet op duurzame inzetbaarheid is daarom van groot belang. Met de introductie van TBI Vitaal creëerde de holding een afdeling die zich uitsluitend met vitaliteit en verzuimpreventie bezighoudt. Interview met Marjolein Kamp over het succes van TBI Vitaal, de specifieke uitdagingen en aandachtspunten en de toenemende urgentie van (extra) aandacht voor inzetbaarheid.
Door HR-selfservice verandert het vak van personeels- en salarisadministrateur. Invoer is steeds minder nodig maar kennis blijft cruciaal. De functie verandert van administrateur naar procesexpert, en de samenwerking met functioneel beheer wordt intensiever. Ook de rol van HR-advies wijzigt. HR-selfservice zorgt voor een grote verandering en heeft aanzienlijke invloed op het organisatorisch ontwerp van HR. In veel gevallen zullen medewerkers de nieuwe rollen op kunnen pakken, maar het is duidelijk dat deze rollen wel om andere skills en vaardigheden vragen.
Het samenspel van HR-speerpunten zoals leiderschap, transformatie, mobiliteit , talentmanagement, engagement, onboarding etc. worden als onderscheidende innovaties in een strategie vormgegeven. Ze sturen en begeleiden organisaties om proactief in te spelen op veranderende omgevingsfactoren en zich te onderscheiden van concurrenten. De HRstrategie realiseer je door optimale inrichting van de HR-processen ondersteund door e-HRM systemen.
De keuze voor het beste e-HRM systeem vraagt inzicht in de eigen (HR-) organisatie, strategie en visie. Er is inzicht nodig in de behoefte van de mensen in de organisatie en kennis over de (technologische) mogelijkheden. En dan de fundamentele keuze bij systeemselectie: kiezen voor een allround systeem of kiezen voor een mix van een basissysteem met daaraan gekoppelde expertsystemen. In dit artikel helpen we u bij het selecteren van de beste oplossing.
Een modern e-HRM systeem geeft een organisatie de juiste ondersteuning om ambitieuze HR-doelen als ‘werkplezier’ en ‘de juiste persoon op de juiste plek’ te behalen. Maar er komt best veel kijken bij de keuze, inrichting en borging van een e-HRM systeem. Natuurlijk is de systeemkeuze en het inrichten van het systeem/de technologie belangrijk. Maar minstens zo belangrijk is de manier waarop je de verandering die zo’n systeem moet brengen, vorm gaat geven.
Wat is de meerwaarde? Vertraagt het niet alleen maar het proces? Het zorgt voor hogere kosten. Deze vragen en opmerkingen komen als eerste naar voren als we het advies geven om juist de medewerkers te betrekken bij het uitvoeren van de RI&E.
De gevolgen van Covid-19 hebben overal in de zorg een gigantische impact. De werkdruk is alleen maar opgelopen en voor zorgmedewerkers is het nog belangrijker om zich te kunnen focussen op hun primaire taak, namelijk patiëntenzorg verlenen. Gelukkig worden er overal maatregelen genomen om dit zoveel mogelijk te kunnen waarborgen, ook bij subsidieverstrekkers.