Investeren in het opleiden van je medewerkers is een groot thema binnen veel HR afdelingen. Het houdt je medewerkers scherp, ze blijven zich ontwikkelen en blijven zo van grote waarde voor je organisatie. En hoewel het traditionele leren in de schoolbanken niet meer zo aan de orde is, blijft deze ontwikkeling van je medewerkers onverminderd belangrijk.
De COVID-19-pandemie heeft organisaties gedwongen aandacht te besteden aan nieuwe risico’s waar ze veelal niet op waren voorbereid. Maar betekent dit nu ook dat organisaties voortaan goed zijn voorbereid op toekomstige impactvolle risico’s? Hoe weerbaar is de organisatie en welke winst is er nog te behalen op dit vlak?
Het tijdperk dat er vooral gewerkt werd omdat er brood op de plank moest, ligt achter ons. Werkenden van tegenwoordig vinden het ook belangrijk dat hun werk zinvol is, dat het aansluit bij waarden die zij belangrijk vinden. Welke invloed heb je daar zelf op? En hoe kun je als werkgever inspelen op die groeiende behoefte aan zingeving in het werk?
Welk effect heeft de communicatie van een arts op de patiënt? In welke mate draagt empathie bij aan het welzijn van de patiënt en hoe ziet empatisch gedrag er dan uit? Om deze en andere vragen draaien de onderzoeken van Liesbeth van Vliet van de Universiteit Leiden. In de Week van de soft skills ging Marijn de Geus van Faculty of Skills met haar in gesprek.
Klantgesprekken via video scoren structureel een hogere NPS dan face-to-face-gesprekken. Dat op het eerste gezicht opmerkelijke feit kwam ter sprake in de online talk die we hadden met Rutger Teunissen van 24sessions. Je kunt de hele talk nu terugkijken.
Veranderingen worden pas een succes als medewerkers happy zijn. Als ze geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en toegerust zijn om bij te dragen aan succes. Deze overtuiging staat centraal in het zesde boek van PROOF, Happy Change. Vijf vragen aan de auteurs Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma over hoe je medewerkers in verandering optimaal faciliteert in hun weten, willen en kunnen.
Hybride werken is dé trend. Maar op welke manier je hybride werken het beste kunt toepassen hangt erg af van je organisatiecultuur, betoogt Ross Seychell van HR-softwarebedrijf Personio.
Je kunt de boekenkasten van je collega’s inmiddels uittekenen en zelfs praten over hoe vermoeiend dat videobellen is, begint een beetje vermoeiend te worden. Maar het mantra blijft: nog even volhouden. Daarom is het tijd voor een voorjaarsschoonmaak van je online meetings zodat je er weer fris tegenaan kunt.
Hoe ontwikkel je een nieuw gebouw dat de transitie van een meer traditionele naar een moderne, hybride blik op werken optimaal ondersteunt? Michiel Verlaak (NVM) en Alexandra Meeuwisse (HEVO) delen hun praktijkervaring: ‘Het schetsontwerp dat er al lag toen corona uitbrak bevatte al wel een aantal belangrijke uitgangspunten om een nieuwe vorm van werken op te vangen, maar corona heeft daarin vervolgens wel een enorme versnelling aangebracht.’
Ondanks dat er steeds meer werk geautomatiseerd wordt, lijkt de werkdruk toch hoger te worden. Hoe komt het dat 1 op de 6 medewerkers nog steeds burn-out gerelateerde klachten heeft in een tijd van digitalisering? Dit is een vraag die Sylvia Bogerd, Business Consultant bij Salure dagelijks bezighoudt. Vanuit het Lean gedachtegoed helpt zij organisaties om op een andere manier naar werkprocessen te kijken, zodat werknemers meer tijd over houden voor het werk waar ze goed in zijn. In deze blog legt ze uit hoe je in 5 stappen je werkgeluk vergroot door je HR-processen slimmer aan te pakken.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.