De zo belangrijke informele ontmoeting met collega’s aan de koffiebar en in de kantine werd tijdens de coronapandemie vaak gemist. Dat is een belangrijke constatering, want informele communicatie draagt op allerlei manieren bij aan een succesvolle en goed lopende organisatie. Hoe zorgen we in de nieuwe hybride werkelijkheid dat die informele communicatie op peil blijft?
Smartphones, - watches, tablets, laptops, ze maken ons leven en werk makkelijker. Toch komen we er meer en meer achter dat er ook een grote keerzijde is: de continue prikkels die ervan uitgaan vreten onze aandacht. Overbelasting van het brein en zelfs burn-out liggen op de loer. Hoe keren we het tij?
Duurzame inzetbaarheid gaat niet alleen om vitaliteit, stelt ‘workplace wellness advocate’ Vivian Acquah. Het gaat ook om diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, ofwel DEI. “Daar wordt in Nederland te weinig aandacht aan besteed.”
Iedereen weet dat voorkomen beter is dan genezen. Toch is er te weinig aandacht voor hoe leefstijl kan bijdragen aan gezondheid en daardoor aan de inzetbaarheid van werkenden, vindt Arbo Unie. Daarom lanceert Arbo Unie de campagne Lekker in je vel, om werkgevers te helpen inzicht te krijgen in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het voorkomen van leefstijlziekten voor hun medewerkers. De campagne gaat vandaag van start.
Elke werkgever is verplicht diverse sociale lasten en premies af te dragen. Door middel van deze premies kun je je medewerkers verzekeren tegen bijvoorbeeld de financiële gevolgen van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Met het groeien van je organisatie groeien deze lasten met je mee. Er zijn diverse mogelijkheden om op deze lasten te besparen.
Er is een groot verschil tussen de mening van werknemers en de inschatting van HR als het gaat over de vraag hoeveel steun werkgevers hun mensen hebben gegeven in het pandemiejaar 2020. Een zorgwekkende constatering, die vraagt om actie van HR.
CHRO en HR-afdeling kunnen daarbij hun rol als businesspartner versterken, zegt Marelle van Beerschoten, oprichter van adviesbureau Digital Shapers en een van de sprekers op de HR Expo van 7 oktober.
De vraag naar goede professionals neemt toe, terwijl het aanbod van professionele werknemers beperkt is. Hoe trek je dan de aandacht tussen duizenden vacatures en zelfs advertenties van andere bedrijven die ook zoeken naar geschikte kandidaten? Laat storytelling het werk voor je doen; door de missie en het unieke verhaal achter het bedrijf te delen, val je op en zorg je dat goed personeel niet om jouw vacature heen kan. Denk vanuit de kandidaat, waarom is jouw organisatie een fantastische werkplek en wil deze professional een droomfunctie vervullen binnen jouw bedrijf?
Een politicus of bestuurder van een publieke organisatie communiceert regelmatig naar én met het veld: burgers, instellingen, bedrijven, koepels, belangenorganisaties en afhankelijk van het domein ook specifieke doelgroepen zoals boeren, consumenten, studenten of patiënten. Het verbale deel van deze communicatie in een overleg, presentatie luistert nauw: wat zeg je wel en niet, hoe breng je jouw boodschap en in hoeverre betrek je het publiek?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling