Om een cultuur en employee experience te creëren die voldoen aan de wensen en behoeften van hybride en asynchroon werkende medewerkers is een nieuwe aanpak nodig. Uit onderzoek van Microsoft's Work Trend Index blijkt dat er drie cruciale punten zijn waarop organisaties hun mensen kunnen helpen zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.
"Een banenmarkt waar sollicitanten zich aan werkgevers konden presenteren, ridicuul", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker (Erasmus Universiteit). Hij geeft in het AD commentaar op de manier waarop werkgevers op dit moment personeel zoeken. Hoe het dan wel moet? ‘Deze markt vraagt om nieuw personeelsbeleid’
Onze wereld is veranderd; hybride werkvormen hebben het belang van locatie verminderd, waardoor werknemers meer keuze hebben uit potentiële werkgevers. Niet langer is nabijheid en bereikbaarheid van een werkgever een belangrijke voorwaarde voor werknemers om ergens te gaan werken. Dat betekent ook dat de concurrentiestrijd om talent is veranderd. Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te leveren, ook wel Employee Experience of EX genoemd.
Een ruime meerderheid van de bedrijven in Nederland heeft inmiddels afspraken over hybride werken gemaakt. Maar het kiezen van de geschikte werkvorm blijkt een moeilijke opgave. Een pasklare oplossing is er niet. Hierbij een voorzet met 6 vormen van hybride werken.
Tijdens de coronacrisis nam het hybride werken ineens een vlucht. Nu medewerkers weer naar kantoor mogen, zoeken organisaties naar de geschikte vorm van structureel hybride werken. Die transitie vergt een gedegen voorbereiding, weet onderzoeker Wouter Smit. Hij helpt organisaties op weg in vijf stappen.
Lastiger dan het lijkt, het hybride werken invoeren in een organisatie. Psycholoog en organisatiedeskundige Wouter Smit doet met het Work Lab, een onderzoeksgroep binnen de Hogeschool van Amsterdam, sinds de coronatijd onderzoek naar hybride werken in Nederland. Daarnaast begeleidt hij met deze onderzoekers teams bij het invoeren van hybride werken. Zijn ervaringen leveren een aantal interessante lessen op.
Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe trends aan het licht komen. Langzamerhand reizen we uit onzekerheden die de coronapandemie met zich mee bracht terug naar het ‘normaal’. Niet geheel het oude normaal natuurlijk, want sinds 2020 staat de wereld op zijn kop en heeft ook het HR-landschap overuren gemaakt om alles draaiende te houden. Een aantal trends van 2023 gaat over het perfectioneren van de innovatieve oplossingen die zijn voortgekomen uit de pandemie. In dit artikel neemt Visma Nmbrs je graag mee in deze en andere trends en hoe je hier het meeste uit kan halen.
Financiële stress voorkomen loont. Maar hoe pak je dit aan? Geld is meestal een moeilijk onderwerp voor zowel werknemer als werkgever. Een werknemer zal zich niet snel melden als hij of zij financiële problemen heeft. En op zijn beurt komt de werkgever vaak pas in actie als het 'te laat' is. Zaak is om dit om te buigen naar preventie. 'Als mensen beter voorbereid zijn op wat er komen gaat of kan, zijn ze ook beter bestand tegen bepaalde tegenslagen'
Vanaf 1 oktober krijgen 60-plussers, na 104 weken ziekte, bijna automatisch een WGA 80-100% beoordeling. Deze maatregel loopt, vooralsnog, tot 1 januari 2024. Om te voorkomen dat werkgevers hierdoor met extra kosten worden opgezadeld geldt dat de uitkeringen op basis van de vereenvoudigde WIA-beoordeling niet aan publiek verzekerde werkgevers toegerekend worden via de premie voor de Werkhervattingskas (Whk) en niet aan eigenrisicodragers worden doorbelast.
Sommige mensen hebben zulke specifieke banen dat het lastig te bepalen is in welke mate iemand arbeidsongeschikt is. Het kan gaan om een zeer specialistische functie of om een voor de werknemer gecreëerde baan die je elders niet kunt vinden. Bij WIA-beoordelingen ontstaat in dit soort situaties dan ook bijna altijd discussie.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling