De discussie over de bonussen staat de laatste tijd weer volop in de belangstelling. Voorstanders van dit flexibel beloningssysteem gebruiken steeds opnieuw dezelfde argumenten om het systeem in stand te houden. Maar zijn deze argumenten wel op feiten gebaseerd? HR Strategie liet vier experts aan het woord over zes stellingen.
Tijdens de laatste decennia werd veelvuldig onderzoek verricht naar de relatie tussen HRM en bedrijfsprestaties. David Guest, Professor in Organizational Psychology and HRM aan King’s College London, herkent in dit dynamisch onderzoeksdomein een patroon waarbij de kennis over deze relatie steeds groeit, maar waarbij vooralsnog een aantal vragen onbeantwoord blijven.
Dat het Nederlandse bedrijfsleven vergrijst weten we inmiddels wel, maar het bleek ook weer uit de Vergrijzingsmonitor 2010: ruim 60 procent van de Nederlandse organisaties gaf aan dit te voorzien. Er zijn echter ook bedrijven die hier niet meer op hoeven te wachten, daar is vergrijzing een probleem dat nú moet worden opgelost. En wat doe je met medewerkers die te lang dezelfde functie bekleden?
Hoofd Arbeidszaken Nicole Maathuis ziet bij Cofely met enige zorg een tekort aan servicemonteurs ontstaan. Ze ziet ook bij de regionale werkmaatschappijen een grote groep ouderen die gewend is om traditioneel te werken en een instroom van jongeren die het volstrekt normaal vinden flexibel te werken en 4x9 voorstaan. Toch vindt ze het ‘prachtige uitdagingen voor ons vakgebied’.
Een heus rapport, veel media-aandacht, malversaties aan de top, roddels, machtscultuur…. Ogenschijnlijk een half wespennest waar Letty Demmers zich als nieuwe korpschef van de politie Zeeland in begaf. Van roddel naar rolmodel.
Inzetbaarheid is de komende jaren een kernthema in arbeidsorganisaties. AWVN heeft hierop in 2010 een visie ontwikkeld, samen met enkele HR-managers en een wetenschapper. Hoe deze visie steeds meer werkelijkheid wordt leest u hier.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
De motieven van bestuurders en managers om al dan niet interim-managers in te zetten, blijken sterk gerelateerd te zijn aan de organisatiecultuur en de dominante leiderschapsstijl. Om gericht te kunnen adviseren over interim-management als effectief HR-instrument is het belangrijk om die motieven te (onder)kennen. Een aantal handreikingen.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling