Slechte bereikbaarheid en dito humeur, het ontbreken van status-updates en chaotische processen. Wat zijn de 7 grootste missers van een servicedesk?
De ontwikkelingsstadia van de facilitaire organisatie zijn te typeren aan de hand van de vier bouwstenen: de mate van uitbesteding, de rol van opdrachtgever-opdrachtnemer, de splitsing van de productie- en de regiefunctie en de mate van sturing en beheersing. Een dergelijke indeling in ontwikkelingsstadia biedt goede handvatten om de facilitaire functie optimaal te kunnen inrichten.
Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.
De inrichting van de werkomgeving draagt in hoge mate bij aan de werksfeer. Wat kunt u allemaal doen met kleur, wandbekleding en meubilair? 7 tips
Een medewerker wil uw organisatie verlaten en heeft een andere baan gevonden. Als u het exitgesprek op de juiste manier voert en met de verkregen feedback van de ‘afhaker’ iets doet, kunt u verloop van talentvolle medewerkers voorkomen.
Werkgevers genereren over uiteenlopende thema’s personeelsgegevens. We bespreken hier een aantal categorieën die zeer bruikbare databronnen kunnen zijn voor het beantwoorden van specifieke analyticsvraagstukken.
Een klanttevredenheidsonderzoek geeft inzicht in behoeften, wensen en verwachtingen van de klant. Ook maakt het duidelijk in welke mate de huidige prestaties daaraan tegemoetkomen. Het draait daarbij niet zozeer om het meten van de technische kwaliteit van de facilitaire dienstverlening, maar om de gevoelsmatige beleving van de kwaliteit door de klant.
Bij uitbestedingen en bij de inrichting van een regieorganisatie zijn goede relaties met leveranciers van essentieel belang om de gewenste dienstverlening te krijgen. Welke succesfactoren spelen daarbij een rol?
De opmars van automatisering, datatechnologie en e-commerce, maakt menselijke competenties niet overbodig. Integendeel, in de snel veranderende economie zijn ze juist essentieel. De uitdaging voor HR is om de vereiste soft skills te ontwikkelen in het tempo van de groei. De ervaringen en visie van enkele experts.
Bij het succesvol realiseren van zelforganisatie en zelfsturing is het van groot belang om ondersteunende diensten zoals HRM actief te betrekken. Wat betekent dit in de praktijk en welke verschuivingen kunt u verwachten binnen uw HR-rol?
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling