Vraag een medewerker of hij gastvrij is, en 95 procent zegt: ja. Vraag je dat een collega, daalt dat percentage al naar 50 procent. De klant of gast, voor wie je het uiteindelijk doet, komt vaak niet verder dan een positieve gastvrijheidsbeoordeling van slechts 35 procent. Kortom: er is voor organisaties op gastvrijheidsgebied nog veel te winnen. "Gastvrijheid moet zich als een virus in een organisatie verspreiden," stelt hospitality expert Laura de la Mar.
Het GROW-model is een vragenserie in vier eenvoudige stappen. Het model helpt een coachinggesprek op een efficiënte en gestructureerde manier te laten verlopen.
Werkgevers benutten heel veel premies en subsidies rond sociale verzekeringen niet. Een gemiddelde organisatie ontvangt 0,7% van de loonsom aan subsidies, kortingen etc . Terwijl uit de Robidus benchmark blijkt dat voor een gemiddelde organisatie 1,1% mogelijk is. Bij een gemiddelde loonsom van vijftig miljoen euro, laat een bedrijf per jaar zo 200.000 euro liggen.
Het WGA-eigenrisicodragerschap gaat per januari a.s. flink op de schop. Reden voor Robidus om beleidsmakers, 2de Kamer vertegenwoordigers en grote werkgevers bij elkaar te brengen om ervaringen uit te wisselen. De overall conclusie was dat we op de goede weg zijn maar dat er ook aanpassingen nodig zijn.
In hoeverre is het mogelijk om het herstel van de werk/privébalans te bewerkstelligen door te kijken naar de invloed van de kantooromgeving op de gezondheid en het geluk van medewerkers? Ontwerpbureau D/DOCK ontwikkelde hiervoor het concept Healing Office®. Partner Coen van Dijck en Anicee Bauer, omgevingspsycholoog, over hun eerste bevindingen.
Hospitality, gastvrijheid, hostmanship, klantbeleving, gastgerichtheid, klantvriendelijkheid. Wat is het, wat is het verschil, wat zijn de overeenkomsten? Vraag het tien mensen en je krijgt tien verschillende antwoorden.
Het outsourcen van een finance-afdeling, het verplaatsen van productiefaciliteiten naar een lage lonen land of het uitbesteden van de boekhouding aan een externe partij. Door de verplaatsing van activiteiten buiten de organisatie wordt in veel gevallen afscheid genomen van eigen personeel. In dit artikel een bespreking van de strenge toetsing die hierbij geldt.
Het aantal mensen met één of meer chronische ziekten zoals kanker, diabetes, astma, reuma of harten vaatziekten in Nederland stijgt. Welke impact heeft dit op de werkvloer? In hoeverre hebben werkgevers hier beleid voor opgesteld? Tegen welke knelpunten lopen zij aan bij de begeleiding van medewerkers met een chronische ziekte? Een onderzoek.
Zien, horen, voelen, proeven en ruiken; we nemen voortdurend waar. Ieder op zijn eigen unieke manier. Maar hoe kun je gebruik maken van zintuigen voor de beste klantervaring?
Hollands Kroon is de eerste gemeente in Nederland die vol inzet op zelfsturing. Corine Hansen, strategisch organisatie-adviseur, vertelt over een enerverend traject: “In elk nieuw zelfsturend team komt wel iemand uit een totaal andere hoek. De mobiliteit in de organisatie is enorm toegenomen.”