HR-medewerkers verwachten dat recruitment komende vijf jaar nog moeilijker wordt door vaardigheidskloof
Werkgevers zien een grotere uitdaging voor de toekomst in het aantrekken van het juiste personeel. De belangrijkste factor hierbij is de vaardigheidskloof. Toch biedt minder dan de helft van de Nederlandse organisaties regelmatig interne opleidingen en trainingen aan om deze kloof te dichten.
Dit en meer blijkt uit onderzoek van Indeed onder 16.671 werknemers en werkgevers uit elf landen.
Door de snelle veranderingen in technologie, worden nieuwe banen gecreëerd die nieuwe vaardigheden vereisen. Bestaande vaardigheden verouderen hierdoor, waardoor een vaardigheidskloof ontstaat. Zo moeten leraren bijvoorbeeld steeds meer technologie integreren in hun lessen, zoals het gebruik van digitale leerplatformen. Niet alle leraren hebben echter de technologische vaardigheden om deze middelen effectief in te zetten en zo ontstaat een vaardigheidskloof. Maar ook een boekhouder kan door automatisering veel meer klanten bedienen. Dit vergt alleen wel de juiste kennis over de tooling.
Omscholing en bijscholing de norm
Het aanbieden van (interne) trainingen en opleidingen is essentieel om de kloof te verkleinen. Bijna de helft (45%) van de wereldwijde respondenten zegt dat hun organisatie regelmatig training en ontwikkeling biedt. In Nederland ligt dit percentage met 41 procent iets lager. Dat is veel te weinig volgens Indeed: werknemers en werkgevers moeten er rekening mee houden dat bijscholing of omscholing van het ene domein naar het andere de norm wordt en dat zij hun organisatie hierop moeten inrichten.
Verantwoordelijkheid binnen organisaties onduidelijk
Dit besef dringt langzaam door bij organisaties en HR-medewerkers, die de noodzaak van interne opleiding zien nu bepaalde functies niet vervuld worden. Maar er is nog veel onduidelijk over wie verantwoordelijk is voor die broodnodige trainingen en opleidingen. Uit het onderzoek van Indeed, onder 717 Nederlandse werknemers en werkgevers, blijkt dat 53 procent het een taak vindt voor de werkgever, 20 procent acht werknemers zelf verantwoordelijk en 11 procent vindt dat de overheid hier de belangrijkste rol moet spelen. Ook is de bijdrage van HR-personeel onduidelijk, de helft van de respondenten is van mening dat zij een rol moeten spelen.
Stan Snijders, Managing Director Benelux bij Indeed: “Hier heeft het Nederlandse bedrijfsleven een flinke knoop door te hakken. Het mandaat van HR zal met de tijd verschuiven van focus op het aantrekken van personeel naar het continu in kaart brengen van interne behoeften en daarop aansluitend personeel tijdig in het zadel te helpen.”