Logo
  • Achtergrond
  • 27 oktober 2023
  • Redactie HR Praktijk

Jumbo wint Digitaal-Werven award 2023: Employer brand ‘Daar gebeurt het’ komt ook echt tot leven

Jumbo heeft op het Digitaal-Werven event de Digitaal-Werven award 2023 gewonnen voor de beste totale digitale sollicitatie-ervaring. De jury was vooral onder de indruk van het feit dat het employer brand ‘Daar gebeurt het’ goed op de hele site is doorgevoerd: ‘Er gebeurt ook echt iets, zonder dat het meteen te druk is.’

Beeld Jumbo wint Digitaal-Werven award 2023: Employer brand ‘Daar gebeurt het’ komt ook echt tot leven

Voor de zeventiende keer op rij beoordeelde Digitaal-Werven de recruitmentsites van de ruim 650 grootste werkgevers van Nederland op onder meer het gebruikersgemak, de content en informatie, het visueel ontwerp, de mobiele site en het online sollicitatieproces. Én de reactie op de mystery sollicitatie.

Zes organisaties waren genomineerd voor de Digitaal-Werven award 2023 -  De award voor de beste online candidate experience. In het rapport benoemde de jury zowel de pluspunten als de verbeterpunten. 

De winnaar Jumbo heeft als Employer Brand ‘Daar gebeurt het’ en volgens de jury gebeurt er ook echt wat op de site. Uit het juryrapport: ‘De ‘Welke bijbaan past bij je’-test is bijzonder leuk gedaan en de hele ervaring is fris en gericht op de doelgroep. De bedankpagina na de sollicitatie is ook een feestje.’

Heel veel leuke kleine extra’s

De site heeft ‘heel veel leuke kleine extra’s die de moeite waard zijn’, zoals Radio Jumbo en een ‘Je kan het’-zinnetje bij de sollicitatieknop, een salariscalculator voor bijbanen. Verder zijn de opbouw van de vacatures, het niet vragen van een cv voor bijbanen en een kort en goed ingericht sollicitatieformulier allemaal zaken die Jumbo goed voor elkaar heeft.
Ook vond de jury de duidelijke splitsing tussen corporate en winkelposities op de site uitstekend verwerkt, iets dat doorgaans een uitdaging is.

Iets meer informatie

Verbeterpunten heeft Jumbo volgens de jury ook. Zo is het verschil tussen Jumbo en La Place niet duidelijk, is het gebruik van video beperkt en zou er bij bepaalde banen echt net iets meer informatie verschaft mogen worden.
Wanneer alle elementen bij elkaar worden opgeteld: de branding, de effectiviteit van de site, het proces, de content, de usability en de mobiele toegankelijkheid was Jumbo in 2023 de beste corporate recruitmentsite van Nederland.

De andere genomineerde recruitmentsites in alfabetische volgorde:

Movares heeft de basis volgens de jury heel goed op orde. Men heeft een hele duidelijke focus op afstuderen en early careers. Punt van aandacht is wel dat juist voor die groep meer informatie over Movares en de ‘prachtige projecten die men uitvoert’ duidelijker in beeld gebracht mogen worden.

Prachtig magazine

De corporate site heeft een prachtig magazine aldus de jury, maar de content daarvan is niet ‘verweven met het Werken bij-deel van de site. Verder vindt de jury dat de filters ‘wel erg van binnen naar buiten gericht’ zijn. Je kunt filteren op afdelingsnamen die intern bekend zijn maar voor buitenstaanders minder duidelijk.

Movares heeft kortom een heel stevig fundament gelegd, waarop ze hopelijk de komende jaren iets moois doorbouwen.

De site van NN Group heeft meerdere hele mooie features aldus de jury. Zoals heel centraal de matching met de organisatiecultuur en banen die worden aangeboden op basis van je surfgedrag en mocht je dat willen met je persoonlijke data die je kunt invoeren. ‘NN is echt op weg de ervaring te personaliseren voor de bezoeker en dat is toe te juichen.’

Verhalen van medewerkers in podcastserie

Ook looft de jury de goede, uitgebreide content, waaronder een interessante podcastserie. De verhalen van medewerkers zijn er in overvloed en als men deze iets beter kan structureren en koppelen met bijvoorbeeld de vacatures kan de site echt volgende stappen zetten aldus de jury.

Foutjes

Punt van aandacht is dat men wel op moet blijven letten dat er niet teveel foutjes insluipen. Zo heeft men een eventsectie zonder evenementen en bestaan bepaalde pagina’s niet meer.

De pluspunten op de Werken bij-site van de NS zijn dat het merk goed wordt doorgevoerd en dat vele units en doelgroepen prima op één site worden verenigd.

Veel aandacht voor verschillende doelgroepen

De NS heeft veel aandacht voor details en veel doelgroepgerichte content. Elke doelgroep wordt echt apart aangesproken in een eigen stijl met een eigen toon, zonder daarbij het centrale merk uit het oog te verliezen. De NS weet deze balans perfect te bewaren aldus de jury.
Hoewel men veel content over het algemeen goed weet te structureren lijkt het ‘Jouw interesse’-stuk op het oude spoorboekje: overweldigend veel informatie waardoor je niet weet waar je moet beginnen met zoeken. Ook is men soms iets doorgeslagen in de nadruk op visuals te leggen – met name op de homepage. ‘Zonder de tekst begrijp je die visuals niet echt’.

Visuals te nadrukkelijk aanwezig

Aandachtspunt volgens de jury is dat de vacatures in uitklapmenu’s op mobiel goed werken, maar op de desktop het nadeel hebben dat soms hele waardevolle content niet zichtbaar is. Ook hier zijn de visuals iets te nadrukkelijk aanwezig en dat komt de leesbaarheid van de vacatures niet ten goede. Ook lijken de formulieren soms iets langer dan noodzakelijk, maar de feed forward waarbij ze duidelijk de stappen aangeven is dan wel weer een mooie oplossing hiervoor aldus de jury.

Door de hele site van ProRail zie je dat inclusiviteit geen holle frase is. Zo vindt de jury de voorleesfunctie voor elke vacature lovenswaardig.

Voorleesfunctie

De beleving spat er niet direct van af, maar misschien is dat ook wel bewust gedaan aldus de jury. ‘Opvallend is wel dat het Werken bij-stukje op de corporate site - dat niet meteen doorverwijst naar de Werken bij-site wel meer fotografie heeft en veel levendiger is.’ Verder heeft Prorail veel tekst, maar men is zich daarvan bewust en heeft bij bijvoorbeeld de vacatures ook opties om meteen naar een bepaald deel van de vacature te springen.

Niet altijd doelgroepgericht

Punt van aandacht is dat de site erg inside out gemaakt en niet altijd doelgroepgericht.

Randstad heeft een prima basissite met niet teveel ‘fratsen’. De site is duidelijk gericht op conversie en het genereren van zoveel mogelijk sollicitanten.

Doorgroeimogelijkheden schematisch weergegeven

Een unieke feature bij Randstad is volgens de jury dat de doorgroeimogelijkheden bij iedere functie schematisch worden weergegeven. ‘Waar Randstad ook weer heel goed in is, is het sollicitatieproces. Een superstrak en kort formulier en de bedankpagina na een sollicitatie zijn een kadootje.’

Mist diepgang

De site mist wel een beetje diepgang en juist wat je bij Randstad mag verwachten, duidelijke doelgroepproposities. De profielen intercedent, recruiter en accountspecialist zijn wel weer breder uitgewerkt, maar die profielen zijn dan weer redelijk ver weggestopt op de site.

De top van de Nederlandse corporate recruitmentsites is erg breed en de 25 tot 30 beste zitten dicht bij elkaar. De jury daagt daarom alle partijen uit om voor 2024 de lat net iets hoger te leggen en te excelleren.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.