Logo
  • Achtergrond
  • 20 februari 2018
  • Joost Bazelmans

4 succesfactoren voor onboarding van nieuwe medewerkers

Het aannemen van nieuwe medewerkers kost veel tijd, evenals het inwerken van een nieuwe aanwinst voor de organisatie. Het is van groot belang om hier genoeg aandacht aan te besteden. Waarom? Omdat 30 procent van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier ‘onboard’ worden na zes maanden alweer aan het zoeken is naar een nieuwe baan.
Beeld 4 succesfactoren voor onboarding van nieuwe medewerkers

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het scheelt een berg tijd, ergernis en teleurstelling als er meteen vanaf het begin op een goede manier wordt geïnvesteerd in een effectieve onboarding-methode voor nieuwe medewerkers. Dit kan met een onboarding-programma, maar minstens zo belangrijk is de aandacht die door collega’s en leidinggevenden aan het nieuwe teamlid wordt gegeven. Daarnaast moet het programma niet alleen gaan over de basisinformatie, zoals de visie en missie van het bedrijf, maar ook over de rol van de nieuwe medewerker, kennis van de cultuur en de sociale integratie van de functie.

Het is van belang dat een online onboarding nieuwe medewerkers inspireert en ervoor zorgt dat ze trots zijn deel uit te maken van de organisatie. Ze moeten zich welkom voelen, maar ook inzicht krijgen in de organisatie en de cultuur. Daarnaast is een gevoel van verbondenheid met de collega’s en de organisatie cruciaal. Met de onderstaande vier factoren zal uw onboarding-programma in elk geval een succes worden:

  1. Connection
    Door kennis te delen over de organisatie, zal de medewerker zich verbonden gaan voelen met het bedrijf waar hij of zij in dienst treedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de missie, visie en historie. Binnen deze factor is het ook goed om de medewerker trots te maken als teamlid van de nieuwe werkgever.
     
  2. Culture
    Alle elementen van het onboarding-programma moeten de cultuur van de organisatie ademen. De standaard zaken die belangrijk worden gevonden, maar ook de cultuur die heerst onder de medewerkers, de bedrijfsuitjes en de lunch. Ook dit is iets waar kennis mee moet worden gemaakt.
     
  3. Compliance
    Bij deze factor wordt al snel gedacht aan de regels en wetten waar de medewerker zich aan dient te houden, maar er ligt veel meer aan ten grondslag. Zo zijn ook de principes, normen en waarden van belang. Hoe gaan collega’s onderling met elkaar om en hoe gaan ze om met klanten en leveranciers?
     
  4. Community
    Hoe je het wendt of keert, het belangrijkste binnen elke organisatie zijn de mensen. Laat de nieuwe medewerker daarom kennis maken met de collega’s. Laat de nieuwe medewerker ze leren kennen, weten wat ze doen en waar ze voor benaderd kunnen worden. Maar vooral ook wat de nieuwe aanwinst het bedrijf kan bieden.

De onboarding van nieuwe werknemers is een proces en geen eenmalige actie. Het is goed om op de eerste dag meteen met het programma te beginnen, maar teveel informatie in de eerste acht uur of zelf tijdens de eerste week werkt alleen maar averechts. Denk dus goed na over welke informatie wanneer relevant is en pas dit ook aan op de nieuwe medewerker.

De auteur van dit artikel, Joost Bazelmans, is Commercieel en Creatief directeur bij RMMBR.

Producttips