Verandermanagement

De inhoud van dit topic
wordt verzorgd door
de redactie van HR Strategie

Actueel

  • Achtergrond

    Werken met rollen ipv. functies

    Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in haar kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
  • Achtergrond

    De 7 fasen van organisatieverandering

    Een proces van organisatieverandering moet top down worden uitgerold, waarbij de verschillende managementlagen gedurende het proces voldoende draagvlak moeten weten te creëren. Hoe pak je dit aan? Welke fasen doorloopt de organisatie daarbij?
  • Nieuws

    De 5 belangrijkste factoren voor het succes van een project

    Projectmanagement is niet moeilijk als je weet waar je op moet letten. Iedereen kan de basisvaardigheden leren voor het managen van een project. Dan gaat het om het maken van een plan en planning, de scope definiëren, het rapporteren over voortgang en financiën, risico’s en maatregelen definiëren et cetera. Dat is het papierwerk. Daarna komt het managen en daar gaat het vaak mis bij de meeste projecten.

    28 juni 2016
    Door: 
    Hilde Vossen
  • Achtergrond

    10 lessen en tips voor cultuurverandering

    De servicemonteurs. De fiscalisten. De directieraad. De klantcontactmedewerkers. De afgelopen twee jaar doorliepen alle medewerkers van Ymere, niemand uitgezonderd, het ‘cultuurprogramma’ Samen in Beweging. Het doel: anders denken en werken, meer oog ontwikkelen voor de huurder en de omgeving. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar, de klanttevredenheid neemt toe.
  • video

    Video: Is uw organisatie wel wendbaar genoeg?

    Organisaties en hun medewerkers moeten in toenemende mate wendbaar zijn, omdat hun business tegenwoordig van alle kanten wordt bedreigd. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van robotisering, gamification en de sharing economy voor uw baan? Creatief strateeg en dagvoorzitter van Tomorrow@work, Jim Stolze, legt uit wat er op u afkomt.

    9 juni 2016
  • Achtergrond

    Hoe maak je mensen weerbaar in een omgeving die continu verandert?

    In veel organisaties is verandering tegenwoordig de constante factor. De ene reorganisatie is nog niet achter de rug of de volgende dient zich al aan. Hoe zorg je dat je medewerkers weerbaar zijn en goed blijven functioneren in zulke turbulente tijden?
  • Nieuws

    7 valkuilen bij verandertrajecten

    Verandermanagement is een vak op zich. Als u die uitdaging aangaat, staat u voor de vraag: 'hoe pak ik dat aan, hoe realiseer ik (de) verandering?' De verleiding is groot om meteen te beginnen met de meest voor de hand liggende acties.

    5 juli 2016
    Door: 
    Judy Alkema & Judith Donkers
  • Achtergrond

    Harold Krijnen, Hoofd HRM COA: ‘Scenario-denken geeft ons enorm veel rust’

    Vluchtelingen opvangen vereist organisatievernuft én scherp vooruit denken. Want weinig is zo onvoorspelbaar als vluchtelingenstromen. Harold Krijnen verwondert zich dan ook over de kracht van ‘zijn’ organisatie: ‘De sense of urgency is hier ingebakken.’
  • Opinie

    De 6 kenmerken van een hoog EQ: noodzakelijk voor succesvolle transformatie

    Emotionele intelligentie staat in het bedrijfsleven nog maar mondjesmaat op het verlanglijstje. Onterecht: steeds meer organisaties moeten transformeren om te overleven. Voor die transformatie is het een onmisbare skillset. Zonder genoeg emotionele intelligentie bij alle betrokkenen is een transformatie gedoemd te mislukken, ongeacht de hoeveelheid IQ in de organisatie. En dat geldt niet alleen voor de ‘change leader’, maar ook voor alle betrokken werknemers.
    30 juni 2016
  • Opinie

    ‘Veel reorganisaties te voorkomen door strakker en scherper HR-beleid'

    Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de reorganisaties mislukt. Een van de grootste fouten is dat bedrijven zich niet houden aan een eerdere doelstelling. Dat moet en kan anders aldus Jeroen Riemeijer, voormalig HR Manager van het Mobiliteitscentrum Shell.
    25 juli 2016

Partners