In aflevering 75 van de HR Podcast staan we opnieuw stil bij de grote uitdaging van zoveel werkgevers op dit moment: hoe krijg ik mijn vacatures toch ingevuld? Dit keer zoomen we in op werving via sociale media. Want natuurlijk plaats je je vacatures op je website en verspreid je deze ongetwijfeld al op je LinkedIn-pagina. Maar om succesvol te zijn vraagt die aanpak in de huidige markt net iets meer aandacht en kennis van zaken.
Werkgevers die worstelen met vacatures kunnen niet zonder kennis van online werven. Hoe je talent aantrekt via sociale platforms als LinkedIn, Facebook en Instagram weet Vincent Roders, online marketingspecialist en docent van de training Werving en selectie met social media: 'Je moet ze met een paar woorden kunnen triggeren.'
Jonge professionals zijn niet te porren voor klassieke sollicitatieprocedures, met een sollicitatie, wachten op de uitnodiging en het vragenuurtje. Deze jonge getalenteerden zijn opgegroeid in de digitale ruimte, daar willen ze ook gevonden worden.
Het is bizar dat werkgevers data wel optimaal inzetten voor nieuwe klanten, maar niet voor het vinden van nieuwe medewerkers. Als de concurrentie groot is, is het belangrijk om potentiële medewerkers te vinden én te bereiken. Met een grondige data-analyse kom je erachter wat de kenmerken en drijfveren waren van de beste onder de nieuwe werknemers. Voor een succesvolle werving zijn echter niet alleen de juiste kanalen van belang, maar ook een optimale wervingsboodschap.
Hoe trek je in deze krappe arbeidsmarkt meer dan 100 nieuwe (service)monteurs aan? Het is Croonwolter&dros gelukt. Directeur HR Harold Vreeburg vertelt in NVP Magazine over de opmerkelijke en volledig op de doelgroep gerichte campagne. ‘Naast alle nieuwe monteurs, zijn we meer top of mind bij de doelgroep’
VodafoneZiggo heeft de Digitaal-Werven award 2022, de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring gewonnen. De jury was dit jaar unaniem in haar oordeel. De plus- en minpunten van de winnende en de genomineerde sites.
De gemiddelde aanpak onder werkgevers om vacatures te vervullen is nog steeds 'post & pray'. Dat kan en moet zelfs anders in de huidige arbeidsmarkt. Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak.
Vrijwel alle werkgevers gebruiken in meer of mindere mate algoritmes voor werving en selectie. Dat het gebruik van algoritmes kan leiden tot discriminatie en uitsluiting is maar beperkt bekend. Ook controleren werkgevers systemen nauwelijks op eerlijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens.
We doen héél erg graag wat de rest doet en we laten ons hierdoor dan ook maar wat graag beïnvloeden! Het sociaal bewijs is dan ook een van de sterkste psychologische effecten die je heel goed in kunt zetten om voor je te laten werken.
Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.