Logo
  • Nieuws
  • 18 oktober 2016
  • Mariel Hovemann
  • Bron: AD

Steeds meer bedrijven digitaliseren sollicitatieprocedure

Solliciteren gaat tegenwoordig online. Althans dat is onder meer de praktijk bij Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea.

Beeld Steeds meer bedrijven digitaliseren sollicitatieprocedure

Unilever werft jonge kandidaten alleen nog maar digitaal zo meldt het AD. Studenten moeten om een traineeship te verkrijgen niet alleen goed voor de dag komen in een video-interview, ook moeten zij slagen voor een paar online games. Alleen het eindgesprek is (nog) niet digitaal.

Voordelen digitaal werven en solliciteren

Volgens Annefleur Kylstra, Talent Acquisition Specialist bij het levensmiddelenbedrijf zijn ze ertoe over gegaan alleen nog maar digitaal te werven om aan te sluiten bij de belevingswereld van jonge mensen en ook om minder tijd en geld kwijt te zijn. Waar voorheen een sollicitatieprocedure vier maanden in beslag nam, zijn ze nu in twee weken klaar. Daarbij worden waarschijnlijk vooroordelen van recruiters richting kandidaten weggenomen. “Het is korter, innovatiever, impactvoller en kandidaatgerichter", aldus Kylstra in het AD. Momenteel is de digitale procedure alleen voor jongeren, maar dat gaat op termijn veranderen.

Drempel

Niet alleen Unilever zet online middelen in. Meer bedrijven zetten stappen in die richting aldus loopbaandeskundige Aaltje Vincent. Vooral om nieuwe verkopers te vinden, zetten bijvoorbeeld Hunkemöller, Hema en Ikea video-sollicitaties in. Een goede ontwikkeling vindt Vincent. Het levert volgens haar niet zozeer de beste sollicitant op als wel de beste kandidaat. Doordat het een drempel opwerpt krijg je alleen mensen die echt geïnteresseerd zijn.

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.