Logo
  • Achtergrond
  • 27 november 2019
  • Jordy Reijers - Edubookers

Activatiebeleid: 4 tips om medewerkers zelfstandig te laten leren

In veel organisaties is activatie de belangrijkste oorzaak van lage scholing onder medewerkers. Organisaties stuiten dan ook vaak op dezelfde uitdaging: hoe stimuleren en activeren we scholing en zelfregie onder eigen medewerkers?

Dat lerende organisaties succesvoller zijn in de zoektocht naar nieuw talent, maar ook meer potentie uit bestaande medewerkers halen, is bekend. In een arbeidsmarkt die onder druk staat, zien steeds meer organisaties de toegevoegde waarde in van een goed L&D-beleid als onderdeel van hun employability. Dat is dan ook vaak een belangrijke reden om de eerste stappen te zetten om een lerende organisatie te worden.

Maar dat is nog niet zo makkelijk, want met louter het aanbieden van een interne academy ben je er nog niet. Het promoten en stimuleren van leren binnen de organisatie, kun je vergelijken met het in de markt zetten van een nieuw product. Medewerkers moeten door HR- en L&D professionals verleid worden tot leren, net zoals marketeers de aandacht weten te grijpen van drukke en afgeleide consumenten. Het is dan ook het doel vanuit de organisatie om medewerkers te laten transformeren in loyale afnemers en verleid worden om te leren.

Edubookers heeft al eerder onderzocht dat 32% van de medewerkers de laatste 3 jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd en dat HR slechts beperkte invloed heeft op de scholingsintentie van medewerkers. Het zijn namelijk leidinggevenden (42%) en directe collega’s (33%) die hier verreweg de meeste invloed op uitoefenen.

HR krijgt dan ook steeds meer een strategische en faciliterende taak op het gebied van opleiden. Hiermee richten HR en L&D zich steeds meer op het strategisch faciliteren van alle randvoorwaarden van een goed scholingsbeleid en focussen zij zich meer op de juiste communicatie en activatie van dit beleid, waardoor lijnmanagement en medewerkers steeds meer gezamenlijk de regie nemen. Om dat zo efficiënt en goed mogelijk te kunnen doen geven wij HR- en L&D-professionals 4 praktische tips om het scholingsbeleid te activeren.

Activatietip 1: Projectmatiger aan de slag gaan

Neem als voorbeeld de werkwijze van Agile: een gezamenlijk doel samenstellen, teambesprekingen organiseren die uitwijzen waar je tegenaan loopt, projectevaluaties, etc. Daarin zitten verschillende elementen die leren stimuleren. Niemand ziet dit als leeractiviteiten, maar de leeropbrengst is vaak enorm. Je kunt dit ook zelf op de werkvloer stimuleren door medewerkers van verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Denk aan een project waarbij je met 6 medewerkers (of meer) één thema uitwerkt. Een perfect voorbeeld hiervan is het creëren van een project waarin een kennisteam ontstaat. Daar kan een concreet eindresultaat uit komen, zoals een nieuw product of een nieuwe dienst. Maar hoe pak je zoiets nou aan? Simpel. Laat het team regelmatig bij elkaar komen, zoals 1 keer in de 2 of 4 weken, en diep het thema verder uit. Vervolgens dient er na zo’n 5 bijeenkomsten te worden gekeken of er daadwerkelijk iets opgeleverd gaat worden. Niet alleen leerzaam voor de teamleden, maar ook zeker net zo leerzaam voor de organisatie.

Activatietip 2: Regel een inspirerende spreker

Wanneer je als organisatie meerdere medewerkers tegelijk wil bijscholen, bijvoorbeeld een complete afdeling als sales of een groep product managers, dan is het erg voornaam om een goede spreker te regelen. Inspiratie kan namelijk een enorme boost voor leren zijn. Persoonlijk trekken wij een groot budget uit voor het horen van sprekers. Denk aan Louis Van Gaal en Kluun. Wanneer jij een goede spreker regelt die de link legt met leiderschap, sales, marketing of een ander interessant onderwerp, zul je zien dat medewerkers zich veel sneller zullen aanmelden. Dit zorgt namelijk voor inspiratie en beweging. Wanneer je de organisatie wil voorbereiden op een ingrijpende ontwikkeling in de markt, dan horen medewerkers extra goed op de hoogte te zijn. Een spreker kan dan voor die ‘speciale’ aandacht zorgen. Ook heel interessant: sluit de sessie van de spreker af met een actieve werkvorm. Tijdens deze werkvorm laat je aanwezigen nadenken over hoe zij de geleerde stof in hun werk kunnen gaan toepassen. Medewerkers willen hier zeker een avondje vrij voor opofferen.

Activatietip 3: Zorg voor een boekenkast of leestafel

Vrijdagochtend, 11 uur. Je pakt een boek en je gaat lekker lezen, bijvoorbeeld de bestseller van Seth Godin, ‘This is Marketing’. Gewoon op kantoor. Hoe vaak doe jij dit? Als ik een gokje mag wagen, waarschijnlijk minder vaak dan dat je zou willen. Steeds meer organisaties geven medewerkers daarom de ruimte om een boekje te lezen tijdens werk. En dat werpt zeker z’n vruchten af. Een uurtje of twee per week is voldoende en via een popgesprek of bijeenkomst kun je de persoonlijke ontwikkelingen bespreken. Het doel van een boekenkast of leestafel zijn mensen met dezelfde interesses samenbrengen of het lezen stimuleren. Mensen die veel lezen delen ook hun kennis graag met anderen. Mensen die contact zoeken bied je op deze manier sociale activiteiten, waarbij je ze stimuleert meer te lezen. Een leestafel volleggen met magazines als de Libelle is leuk voor medewerkers, maar resulteert slechts in koffiepraat tijdens de lunch. Er zijn genoeg inspirerende vakbladen en kranten waar je goede ideeën mee kunt stimuleren.

Activatietip 4: Zorg voor een relevant leeraanbod

Een lerende organisatie word je door een goed gevulde academy vol trainingen en opleidingen met relevant leeraanbod, hoor ik veel L&D-experts zeggen. Dat is slechts een deel van de waarheid. Een leeraanbod moet namelijk wel aansluiten bij de leerbehoeften van het personeel. Hoe ontwikkelt een collega zich bij jou in het bedrijf? Enig idee? Zet medewerkers daarom aan het denken. Wat heb ik geleerd in de afgelopen tijd en waar wil ik mezelf in ontwikkelen de komende maanden? Op basis hiervan kiezen zij een training die écht relevant is. Is dat met een op één-op-één training, klassikaal of met een micro learning, waarbij je op eigen tempo kan bepalen hoe snel je leert? Mis je iets in het aanbod? Geef medewerkers de ruimte om dit aan te geven. Laat ze een eigen pad volgen. Trainingen zijn hierdoor relevant en je voorkomt dat de medewerkers trainingen zien als een verplichting. Met deze manier zorg je voor betrokkenheid en bied je een leeraanbod voor iedere leervraag aan. Met een pop gesprek kun je vastleggen wat medewerkers van de stof opgestoken hebben en kun je nagaan hoe ze deze kennis toepassen in huidige werkzaamheden. Zo kun je het resultaat van scholing monitoren.

Door leren op te laten gaan in het normale leef- en werkpatroon van medewerkers, zal er een lerende organisatie ontstaan. En met een effectief werkend activatiebeleid gaan medewerkers zelfstandig leren en ontwikkelen. Dit zijn slechts 4 activiteiten die je helpen een mooie start te maken.

Deze informatie is onderdeel van een succesvol activatiebeleid voor organisaties, geschreven door Edubookers.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.