Logo
  • Nieuws
  • 15 mei 2018

Nieuwe editie: HR Analytics – Waarde creëren met datagedreven HR-beleid

In welke sollicitant schuilt een talent? Bij welke functies doet zich de grootste kans op langdurig verzuim voor? Van welke teams wordt de klant nu écht tevreden? Vragen waarmee veel organisaties worstelen, terwijl ze tegelijkertijd een schat aan waardevolle gegevens verzamelen via personeelsinformatiesystemen en business-software.

Beeld Nieuwe editie: HR Analytics – Waarde creëren met datagedreven HR-beleid

Het boek 'HR-ANALYTICS – Waarde creëren met datagedreven HR-beleid' laat zien hoe je met deze data de bovenstaande vragen beantwoordt. Hoe HR-analytics stap voor stap kan worden toegepast bij het bepalen, uitvoeren en monitoren van HR-interventies, -beleid en -strategie. Hoe je waarde creëert voor de organisatie met behulp van HR-analytics. Door:

  • voor HR relevante businessvragen te formuleren;
  • alle beschikbare data – waaronder big data - te gebruiken om patronen en verbanden in de organisatie zichtbaar te maken;
  • prognoses te doen over trends, risico’s en kansen;
  • voorspellende modellen te ontwikkelen.

Deze datagedreven aanpak stelt HR nog beter in staat het werkplezier en de prestaties van de medewerkers te verhogen en de performance van de organisatie te verbeteren.

Tweede geheel herziene versie

Deze tweede geheel herziene editie van het boek is op diverse punten aangevuld en aangescherpt, waaronder:

  • een volledig geüpdatet hoofdstuk over privacy en bescherming persoonsgegevens om met HR(-analytics) te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf mei 2018 in de hele EU geldt;
  • nieuwe actuele en praktische voorbeelden van organisaties die na de eerste editie van dit boek met HR-analytics-trajecten zijn gestart;
  • meer informatie over hypothese-gedreven analyse versus datamining, datakwaliteit en het verbeteren ervan;
  • meer aandacht voor Artificial Intelligence (AI), Machine Learning en zelflerende software;
  • verwijzingen naar nieuwe dataopslag, datapreparatie, analysetools en systemen die recent op de markt zijn gekomen of verbeterd zijn;
  • nieuwe peilingen onder HR-managers en managers over hoe zij de komende jaren HR-analytics willen gaan gebruiken.

Over de auteurs

Drs. Irma Doze studeerde bedrijfseconomie en kwaliteitskunde en heeft zich sindsdien gespecialiseerd in performance management, onderzoek, analytics en intelligence. Zij was tussen 2007 en 2012 hoofd van de afdeling market, business en customer intelligence bij TomTom. Nu is ze eigenaar van AnalitiQs, een bureau dat organisaties ondersteunt in het omzetten van data naar waarde.

Mr. drs. Toine Al studeerde rechten en communicatiewetenschappen, publiceert en schrijft sinds 2001 over HRM en ontwikkelde zich tot vakspecialist. Hij was tussen 2001 en 2006 hoofdredacteur van IntermediairPW, vakblad voor personeelsmanagement en verdiepte zich in verschillende deelterreinen van het HR-domein. Naar aanleiding daarvan publiceerde hij eerder drie andere boeken over HR-thema’s.

Producttips