Logo
  • Blog
  • 11 september 2014

Hoe HR Analytics de wereld van de wervingen verandert

Tegenwoordig kan je tal van geavanceerde wervingsalgoritmes gebruiken waarmee je met succes de eigenschappen kan voorspellen van sollicitanten die het in die welbepaalde functie goed zouden doen. Zo kan je HR Analytics inzetten om de elementen van succesvolle wervingen te bepalen. Voorspellende HR Analytics kan ervoor zorgen dat je bedrijf over heel wat talent en zakelijke voordelen beschikt, maar ook dat er efficiënter wordt gerecruteerd en dat werknemers het bedrijf minder snel verlaten.

We sommen hieronder vijf voorbeelden op van analytische benaderingen. Maar eigenlijk zijn de voorspellende mogelijkheden zo goed als onbeperkt, op voorwaarde dat er goede gegevens beschikbaar zijn, zoals: demografische gegevens & achtergrondgegevens van de kandidaten, psychometrische gegevens, gestructureerde interviewgegevens, beoordelingsgegevens, prestatiegegevens, evaluatiegegevens bij de aanwerving, opleidingsgegevens, etc.

Enkele voorbeelden van voorspellende analyses:

  • Het succes van wervingen voorspellen
  • De doeltreffendheid van recruteringsadvertenties of -kanalen voorspellen
  • Voorspellen van wervingen met een hoog potentieel
  • Je merksterkte als werkgever voorspellen
  • De doeltreffendheid van tijdelijke medewerkers voorspellen

Hierbij graag een oproep aan iedereen: laat ons de emotie uit het wervingsproces halen en dit vervangen door een benadering die gestuurd wordt door gegevens! In plaats van op je gevoel of intuïtie te vertrouwen bij het werven van managers, kunnen bedrijven grote hoeveelheden gegevens over kandidaten (die niet allemaal relevant zullen lijken) analyseren aan de hand van algoritmes om de informatie waarover ze beschikken af te toetsen aan de jobcriteria. Waar wacht je nog op?

Het oorspronkelijke artikel, met toelichting over de verschillende voorbeelden van voorspellende analyses, vindt u hier.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.