Logo
  • Achtergrond
  • 1 mei 2018
  • Peter Runhaar

HR Analytics bij Nutreco: 'Het verhaal vertellen werkt beter dan de cijfers laten zien'

Hoe ga je aan de slag met HR Analytics in een organisatie met vestigingen in 35 landen die allemaal hun eigen HR-cultuur hebben? Floor Jansen pakte die uitdaging op bij Nutreco: 'We maken van analytics geen solistisch topic, maar integreren het in de dingen waar de mensen al mee bezig zijn en waar ze zich comfortabel mee voelen.'
Beeld HR Analytics bij Nutreco: 'Het verhaal vertellen werkt beter dan de cijfers laten zien'

“Wij staan nog redelijk aan het begin als het gaat om het werken met HR Analytics”, vertelt Floor Jansen, Project Manager Corporate HR bij Nutreco en spreker op het Nationaal HR Analytics Congres. Nutreco is een diervoederbedrijf en groeide de afgelopen jaren door acquisities in een groot aantal landen. “Onze lokale bedrijven zijn vrij lang autonoom gebleven. Een paar jaar geleden hebben we besloten dat we sterker staan als we meer samen doen, in plaats van het werken op eilandjes”, vertelt Jansen. “We hebben al wel wat ken- en stuurgetallen op touw gezet, maar van diepgaande analytics is nog geen sprake. Daar gaan we wel stap voor stap naartoe.”

Op dit moment heeft Nutreco 12.000 medewerkers in 35 landen en dat maakt de implementatie van analytics er bepaald niet eenvoudiger op. Jansen: “Een van de lastige elementen is dat ieder land zijn eigen behoeftes heeft. In Nederland is bijvoorbeeld ziekteverzuim een hot topic, maar in de Verenigde Staten helemaal niet. Bovendien is de mate waarin mensen al bekend zijn met analytics per land ook heel verschillend. In sommige culturen staat analytics nog nauwelijks in de aandacht en vinden mensen het heel moeilijk om ermee te werken. Ik merk dat de business in die landen positief verrast is als we laten zien wat we met analytics kunnen doen.”

Vanwege al die verschillen is de uitdaging om HR over de hele organisatie met analytics te laten werken enorm. Om bedrijfsbreed impact te maken worden een aantal processen top down uitgerold, vertelt Jansen: “We hebben een globaal HR-systeem ontwikkeld en met de implementatie zie je dat er steeds meer vraag komt naar dat systeem. We hebben een aantal dashboards gemaakt waarin we kunnen laten zien wat we naar boven kunnen halen en waarin we bedrijfsresultaten kunnen vergelijken met individuele performance-resultaten en daarop ook kunnen gaan sturen. En we werken hard om de kwaliteit van onze data te verbeteren."

Showcases

"We kunnen nu concrete dingen laten zien en als we dat uitleggen en presenteren reageert iedereen enthousiast. We kijken of we kleine pilots kunnen draaien zodat we een paar goede showcases hebben. Als die succesvol zijn kunnen we die als ambassadeur in onze eigen organisatie inzetten. Omdat analytics voor veel mensen nieuw is, zijn die showcases cruciaal. Het gaat dus echt om het nemen van kleine baby steps, daar hebben we bewust voor gekozen: Iedere keer doen we een beetje meer en kijken we hoe we analytics kunnen integreren in wat we al hebben. We maken er dus niet zozeer een solistisch topic van, maar integreren het in de dingen waar de mensen al mee bezig zijn en waar ze zich comfortabel bij voelen. Mijn ervaring tot nu toe is dat het verhaal vertellen vaak beter werkt dan de cijfers laten zien. Als je het verhaal vertelt en dat vervolgens plaatst in de context van de mensen, dan gaat het muntje vallen. Daarna is het de uitdaging dat de HR-mensen dat ook echt oppakken en vertalen naar hun managers.”

Generalisten

De lokale HR-mensen worden daarbij actief ondersteund. “Onze grootste hobbel bij het benutten van analytics zal liggen in het bouwen aan de juiste competenties van onze HR-community. Vanwege onze achtergrond met allemaal lokale bedrijven zijn onze lokale HR-professionals generalisten en die weten van een heleboel een beetje. Het is niet makkelijk om analytics erbij te doen, dus hebben we het ook in ons intern opleidingstraject voor HR wereldwijd opgenomen. We hebben bovendien een paar managers in de organisatie die analytics echt in hun DNA hebben en zij kunnen het aan anderen laten zien. Naast het top down aanbieden van een aantal mogelijkheden, proberen we aan de andere kant lokaal na te gaan waar per land te grootste uitdaging zit en hoe we daarbij kunnen helpen.”

Nutreco heeft ook een HR Leadership team, waarin zowel mensen uit de divisies als mensen vanuit de corporate organisatie zitten, vertelt Jansen: “Zij spelen een sleutelrol in het matchen van onze HR-activiteiten met de wensen vanuit de board. Het team komt iedere maand bij elkaar en moet toetsen of we leveren wat gevraagd wordt.”

Evidence based

Wat hoopt Jansen over een paar jaar met analytics bereikt te hebben? “Mijn persoonlijke wens is dat we naar meer evidence based HR kunnen gaan. Minder beslissen op basis van onderbuikgevoel. Ik hoop dat zal blijken dat onze investeringen de moeite waard zijn geweest en dat we een veel betere business partner kunnen zijn.”

Floor Jansen is als Project Manager werkzaam op de Global HR afdeling van Nutreco. Zij houdt zich vooral bezig met het global HRIS, het bijbehorende data management en de data output. Het verbinden van ‘alpha’ en ‘beta’ is waar ze de afgelopen jaren haar toegevoegde waarde heeft bewezen. Floor combineert haar achtergrond als HR adviseur, waarin ze praktische kennis van HR processen en de organisatie heeft opgedaan, met haar ervaring in corporate projecten. Haar passie en ervaring maken dat ze inzichten creëert die bijdragen aan de professionaliteit van HR. Tijdens het Nationaal HR Analytics Congres 2018 zal zij meer vertellen over de Case Nutreco: Getting the basics right.

HR Academy biedt opleidingen voor Human Resources. Onze passie is om mensen een stap verder te brengen in hun carrière. Dit doen we door HR-professionals te ondersteunen met een uitgebalanceerd aanbod opleidingen. Binnen dit aanbod zijn alle opleidingen van topniveau onder begeleiding van hoogleraren en experts.

Producttips