Waar ging dit jaar jullie aandacht als HR-professional naar uit? De top 10 best gelezen artikelen van 2023
Naast het werven en behouden van medewerkers zijn jullie – net als vorig jaar - vooral druk geweest met duurzame inzetbaarheid, beoordelen en ontwikkelen en verzuim zo blijkt uit de top 10 van best gelezen artikelen op HR Praktijk.
1. Verwachte forse stijging minimumloon heeft impact op het salarishuis
Alle werknemers van 21 jaar en ouder hebben in ons land recht op het wettelijk minimumloon. Om ervoor te zorgen dat dit in lijn blijft met de inflatie en de cao-lonen, stelt de overheid het minimumloon elk half jaar bij. Doorgaans is dit een stijging van enkele procentpunten, maar over de periode december 2022 – januari 2024 is de toename veel forser. Verwacht wordt een stijging van wel 30% bij een 40-urige werkweek. Voor werkgevers betekent dit een enorme uitdaging.
2. Impact maken als HR-professional: zo breng je de ‘Circle of Influence’-theorie van Covey in de praktijk
Op HR Day 2023 stond het thema ‘Circle of Influence’ centraal. Een belangrijk onderwerp voor iedere HR-professional, want wie zich consequent richt op de eigen ‘Circle of Influence’ wint aan invloed. Maar hoe breng je Stephen Coveys theorie eigenlijk in de praktijk?
3. Fiets als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde? Ga aan de slag met een fietsplan – Financieringsopties + checklist
Vraag je je af hoe je medewerkers arbeidsvoorwaardelijk kunt ondersteunen en stimuleren om vaker de fiets te pakken naar het werk? In deze blog bespreekt modern belonen-expert Esther Flipse de voor- en nadelen van een fietsplan als arbeidsvoorwaarde, de relevante regelgeving en de verschillende mogelijkheden. Inclusief handige checklist voor de introductie van het fietsplan.
4. Eindejaarsuitkering: de opties en waar op te letten
Zo tegen het einde van het jaar kan het een goed idee zijn om te kijken of er ruimte is om een extra bedrag aan je medewerkers te geven. Dat kan in de vorm van een eenmalige uitkering, maar er zijn ook andere opties. Zo’n gebaar wordt meestal zeer gewaardeerd en kan je als werkgever dus een hoop goodwill opleveren. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet je op letten?
5. Van beoordelen naar ontwikkelen: 10 tips voor de invoering van een alternatief performance management syteem
Performance Management zou een verbeterinstrument voor organisaties moeten zijn. Maar al te vaak is het een bureaucratisch gedrocht. In de uitgave Performance management in een agile werkomgeving pleiten auteurs Kilian Wawoe, Maud Schaapveld en Rutger Verbeet voor een alternatieve aanpak. ‘Een cultuur zoals topsporters die hebben zou ideaal zijn. Die vragen na iedere wedstrijd: wat kon er beter.’
6. Duur rouwverlof door medewerkers zelf laten bepalen: de do’s & don’ts
Het CNV riep het kabinet onlangs op om zo snel mogelijk een wettelijk rouwverlof van twee weken in te voeren. Uit recente CBS-cijfers blijkt namelijk dat veel werknemers vaak langer dan een week afwezig waren na het verlies van een naaste. Met de juiste begeleiding kun je het risico dat een medewerker langere tijd niet inzetbaar is echter aanzienlijk verkleinen. Maar hoe pak je dat nu aan? De do’s & don’ts volgens een rouwcoach.
7. Duurzame inzetbaarheid: ‘Het is heel mooi om te zien wat een interne stap met mensen kan doen’
Bij Robidus zit duurzame inzetbaarheid in de genen en dat werpt zijn vruchten af, aldus directeur HR & Facility Gaby Wilbrenninck-Van Emmenes. Die focus vertaalt zich onder meer in een hoge mate van interne mobiliteit en goede interne verhoudingen.
8. Grip houden op kort frequent verzuim: hoe je door het voeren van goede verzuimgesprekken uitval kan voorkomen
Iedereen kent het dilemma: in het verzuimbeleid van je organisatie staat dat bij kort frequent verzuim een gesprek met de leidinggevende volgt. Maar dat gebeurt vaak niet. Zo weten leidinggevenden vaak niet hoe het gesprek aan te gaan en weten niet goed wat wel en niet te vragen. Wat kun je doen om je leidinggevenden hiermee te helpen?
9. 8 tips voor een succesvolle employee journey
Blije medewerkers blijven bij je en zorgen voor blije klanten. Alle reden voor organisaties om te investeren in de ideale employee experience. Daarom hier tips en voorbeelden voor de drie fases van de employee journey.
10. De basics van arbeidsvoorwaarden - Overzicht van mogelijkheden en enkele goede voorbeelden
In een krappe arbeidsmarkt kan een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket toekomstige medewerkers over de streep trekken om bij jouw organisatie te tekenen. Maar het is ook een instrument om zittende medewerkers aan je te binden. Een overzicht van mogelijkheden en enkele goede voorbeelden.