Logo
  • Nieuws
  • 13 september 2012
  • Siem Kannekens

‘Met e-HRM moet je aan de slag kunnen zonder instructie’

Om goed gebruik te maken van een e-HRM systeem binnen een complexe en pluriforme omgeving is het belangrijk dat er weinig centraal wordt opgelegd. Op automatiseringsvlak moet het zo gebruiksvriendelijk zijn dat je mensen niet specifiek hoeft te trainen. Dit zegt Ferdinand Hagen, HR-manager in een holding die te maken heeft met 10 cao’s.

Beeld ‘Met e-HRM moet je aan de slag kunnen zonder instructie’

De HR-manager werkt in een interessante omgeving. Hagen legt uit: “De inrichting van het HR-systeem verschilt per bedrijf. In de industrie moet bijvoorbeeld iedereen gecertificeerd en gekwalificeerd zijn vooral vanwege veiligheid, in de wegenbouw geldt dat ook, maar liggen de accenten anders. En we hebben te maken met 10 cao’s. Alle bedrijven hebben hun eigen bedrijfsregelingen en procedures rondom zaken als ziekteverzuim”.

 

Het bedrijf Mourik werkte in het verleden met een systeem dat onvoldoende ondersteuning bood en ging op zoek naar een nieuw systeem. Eisen waren onder meer dat het systeem degelijk moest zijn en dat de processen naar de werknemers konden: invoer bij de bron.

 

Gebruiksvriendelijk

Om optimaal van e-HRM gebruik te kunnen maken is het belangrijk dat de processen goed zijn ingericht. Medewerkers moeten bijvoorbeeld ziekmelding kunnen doen zonder verdere instructies. Het systeem moet zo gebruiksvriendelijk zijn dat er meteen door de werknemers gebruik van kan worden gemaakt. Verder is het belangrijk dat een persoon geen knoppen ziet waar hij niks aan heeft. “Informatie die voor een werknemer niet relevant is, wil hij ook niet zien,” aldus Hagen

 

Veranderingen

Wat verandert er voor HR? Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar van administratief werk naar adviserend werk. Zo is de salarisadministrateur niet meer daadwerkelijk bezig met de salarisverwerking maar met het zorgen dat de regelingen goed geïmplementeerd worden in het bedrijf. Ook zijn er duidelijk verschuivingen zichtbaar bij de P&O-adviseur. Voorheen was hij een spil die zich bezig hield met het doorsturen van rapporten. Nu heeft de P&O’er veel meer overzicht en bekleedt hij veel meer de rol van procesbegeleider.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.