Logo
  • Achtergrond
  • 28 juli 2017
  • Peter Runhaar

Digitaal werven in de praktijk: tool met referral-bonus

Voor het werven van nieuwe Deloitters is referral van groot belang. Via referral komt zo’n 30% van de nieuwe collega’s met Deloitte in contact. Om dit zo goed mogelijk te faciliteren heeft het bedrijf een specifiek referralbeleid ontwikkeld. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling van een online social referral systeem.
Beeld Digitaal werven in de praktijk: tool met referral-bonus

Heleen Huart, Senior Consultant bij Deloitte: “Wij zien dat de kwaliteit en de conversie van de medewerkers die via referrals binnenkomen hoger zijn. We wilden daarom onze medewerkers stimuleren om vaker zelf mensen aan te dragen. Ook wilden we recruitment via referrals procesmatiger inrichten, want kandidaten dreigden nog wel eens tussen wal en schip te belanden doordat te veel mensen zich met het proces bemoeiden. Om die slag te maken hebben we een Deloitte Match ontwikkeld, een tool die de awareness in de organisatie versterkt. Die tool moet het aandragen van mensen vooral leuker en makkelijker maken. Ook het beloningselement hebben we versterkt door een referral-bonus in te bouwen."

Wedstrijdelement

"We hebben de tool zo ontworpen dat vacatures makkelijk gedeeld kunnen worden. Het platform heeft een directe connectie met verschillende social media. Mensen worden geïnformeerd over vacatures en gestimuleerd op die te delen met hun netwerk. Daar krijgen ze punten voor. Een ranking laat zien wie er het beste voor staat en is bovendien gekoppeld aan de referral-bonus. Dit wedstrijdelement halen we naar voren, dat werkt in onze organisatie heel goed."

Employer story

De lancering hebben we bewust niet met veel bombarie gedaan, maar heel erg bottom up. De recruiters hebben de medewerkers gestimuleerd en langzaamaan hebben we het wat strenger gemaakt, door bijvoorbeeld aan te geven dat je alleen punten kon verzamelen als je mensen via het platform aanbracht. We zitten nu op 22 procent van onze werving via referrals en ook de conversie ligt hoger. Gemiddeld is dat 1 op 10 en bij referrals 1 op 6. Op termijn willen we het platform doorontwikkelen en ook meer inzetten voor talent pooling en voor onze employer story. Ik zie meerwaarde in het delen van relevant content bij de vacatures. Het is heel krachtig als op zo’n recruitment-platform de medewerker zelf het verhaal vertelt.”

Heleen Huart is een van de sprekers tijdens het HR Digital Congres 2017. Zij gaat daar dieper in op de ontwikkeling en het succes van het online social referral systeem van Deloitte.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.