Logo
  • Blog
  • 2 maart 2018

Meer werk maken van geluk!

Volgens sommigen een hype, volgens anderen (inclusief mijzelf) een onontbeerlijke way of working anno 2018: focus op werkgeluk.

Uit verschillende onderzoeken blijkt immers dat werkgeluk bijdraagt aan een beter welzijn van medewerkers en de organisatie en daarmee aan betere bedrijfsprestaties (o.a. hogere omzet, klanttevredenheid en productiviteit, maar ook lagere uitstroom en ziekteverzuim). Wanneer organisaties investeren in de juiste werkomgeving, de zelfkennis van medewerkers, talentontwikkeling en het juiste leiderschap, halen ze het maximale uit mensen én uit hun organisatie.

Een beetje bedrijfsstrategie heeft in 2018 dan ook op zijn minst een groot deel ingeruimd voor de ontwikkeling van zijn of haar personeel en het centraal stellen van de medewerker binnen de organisatie. Veel van de organisaties die nu al serieus werk maken van geluk, zoals een Google, maar ook Nederlandse voorbeelden zoals Afas, Coolblue, Hutten (culinair dienstverlener) of Guidion, zijn gestart vanuit een early adopter aanpak. Zij hebben een intrinsiek geloof dat het streven naar werkgeluk de volgende stap is voor hun organisatie. Anderen raken pas overtuigd, wanneer er andere ‘triggers’ aanleiding zijn voor een dergelijke aanpak. Een aantal van deze triggers die ik veel terug zie bij klanten zijn hoge werkdruk onder medewerkers, hoge mate van uitval en ziekteverzuim, medewerkers die onvoldoende proactief en minder bevlogen zijn voor hun werkzaamheden, en medewerkers die onvoldoende eigenaarschap nemen.

Combineer deze triggers met de worsteling van veel bedrijven met het aantrekken en behouden van talent, het motiveren van medewerkers die langer door moeten werken, en bijvoorbeeld de ambitie om zelfsturend te werken en je vindt de ware noodzaak voor het sturen op werkgeluk! Tegelijkertijd schuilt hierin ook direct een deel van de oplossingsrichting. Want welzijn en werkgeluk van medewerkers zijn al lang niet meer enkel een verantwoordelijkheid voor HR. Het vraagt een inspanning van het gehele management, maar ook een aanpassing in de organisatiestructuur. Het betekent een verandering van mindset naar het écht centraal stellen van de medewerker en hen equiperen om vanuit persoonlijk leiderschap en effectiviteit en persoonlijke kracht zijn of haar werk te kunnen laten doen en hier de werkomgeving op aan te passen. Om dit te laten werken hebben medewerkers autonomie en vertrouwen nodig, zodat ze zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun resultaten én hun ontwikkeling. Iedere dag, ieder moment en iedere verandering opnieuw, hebben ze een keuze om iets juist wel of juist niet te doen. Werkgeluk is uiteindelijk iets waar de medewerker zelf op stuurt en de organisatie zoveel mogelijk in faciliteert en de juiste condities schept.

Stel je eens voor als alle organisaties dit zouden doen. Geen angstculturen meer, maar fijne werkplekken waar ontwikkeld mag worden en waar begrippen als vertrouwen en verantwoordelijkheid een positieve lading hebben. Dat is óók winst voor onze samenleving en laat de belangrijke rol zien die organisaties hierin kunnen vervullen. Ik hoop dat we straks kunnen terugkijken op een jaar waar meer organisaties serieus werk hebben gemaakt van werkgeluk! Dat is mijn wens voor 2018!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.