Logo
  • Nieuws
  • 24 oktober 2019

Bedrijfscultuur grote aantrekkingskracht nieuwe generatie

Voor de volgende generatie werknemers is de bedrijfscultuur - authenticiteit, individualiteit en diversiteit - doorslaggevend als ze moeten beslissen over een eerste werkplek. Ook vindt de nieuwe generatie ondanks de recente trends van werkplekken met een hoge ‘fun-factor’ pingpongtafels en dakterrassen minder interessant. 

Beeld Bedrijfscultuur grote aantrekkingskracht nieuwe generatie

Daarvoor in de plaats hechten ze veel waarde aan een comfortabele werkomgeving, goede wifi, voldoende daglicht, de optie om deel te nemen aan een (collectieve) zorgverzekering, goede pensioenvoorzieningen en flexibel werken zo blijkt uit het onderzoeksrapport Office of the Future van Workthere.

Ed Bouterse, Head of Workthere in Nederland, licht toe: “Uit de data kunnen we opmaken dat de werkplekken met een hoge ‘fun-factor’, die tot nu toe succesvol waren voor het aantrekken van afgestudeerden, voor de volgende generatie zijn beste tijd heeft gehad. Onze bevindingen tonen aan dat de nadruk komt te liggen op fundamentele waarden, die zich vertalen in een werkomgeving waarbij de bedrijfscultuur centraal staat.”

Flexibel werken

Daarnaast laat het onderzoek zien dat flexibel werken ook de sleutel is voor het toekomstige personeelsbestand. 83% van de studenten beschouwt het flexibel kunnen werken als een belangrijke factor bij het starten van een carrière. Om hieraan tegemoet te komen, moeten bedrijven onderzoeken hoe ze flexibel werken kunnen faciliteren in het kantoor. Hoewel flexwerken een manier is om op deze trend in te spelen en dit tegelijkertijd samenwerking en kennisdeling bevordert, verwacht 79% van de ondervraagden nog steeds een eigen bureau te hebben in de toekomst. Dit biedt zowel uitdagingen als kansen voor die bedrijven om ruimte te bieden voor zowel bureauwerk als regelmatig thuiswerken.

Kantoor als community 

Jessica Alderson, Global Research Analyst bij Workthere, vult aan: “Ons onderzoek toont aan dat de studenten van vandaag precies weten welke verschillende soorten kantoorruimten er allemaal zijn. Meer dan 60% van de ondervraagden zou nog steeds graag in een kantoor willen werken, waarbij als grote voordelen worden genoemd de sociale interactie, het ‘community’-gevoel en het delen van ideeën. Op basis van de resultaten kunnen we verwachten dat steeds meer mensen voor kleinere bedrijven gaan werken (44% wil graag werken voor een bedrijf van 11-100 werknemers). Wij verwachten dat bedrijven bij het zoeken naar kantoorruimte meer moeten inspelen op de behoeften van de werknemers van de toekomst. Niet alleen om het beste talent aan te trekken, maar ook om productiviteit en samenwerking op de werkplek aan te moedigen; dit zal de sleutel tot succes zijn.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.