Als HR-professional loop je vroeg of laat tegen gedrag van medewerkers aan waar je niet blij mee bent. Zoals medewerkers die geen eigen regie nemen over hun inzetbaarheid, niet reageren op MTO’s of geen gebruik maken van opleidingsbudgetten. Of wat dacht je van leidinggevenden die verzaken om gesprekken met hun mensen te voeren? Of het goede voorbeeld te geven aan hun team? Een gangbare reactie is om het gesprek aan te gaan en uit te leggen waarom je denkt dat het anders kan. Maar dit is erg tijdrovend en vereist veel overtuigingskracht. Gelukkig kan dat ook anders!
Om de organisatie flexibeler en medewerkers beter inzetbaar te maken, is de traditionele functieomschrijving achterhaald. Dat vraagt om anders omgaan met taken en rollen in de organisatie dan we gewend zijn, oftewel job crafting. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zelf de regie kunnen nemen over de invulling van hun taken en werkzaamheden? Hoe je dat aanpakt vertelt Jan Tjerk Boonstra in de nieuwste aflevering van de HR Podcast.
Door de grote personeelstekorten domineert recruitment nu de HR-agenda. Maar ook de aandacht voor duurzame inzetbaarheid groeit de laatste tijd sterk. Terecht, want in deze periode van personeelstekorten én economische turbulentie kun je als werkgever niet meer om duurzame inzetbaarheid heen. Juist dan moet je investeren in de weerbaarheid en veerkracht van medewerkers. Dat bepaalt voor een groot deel het succes van de organisatie. Dat zegt Michiel van Meer, CHRO en statutair bestuurder van risico-adviseur Aon in Nederland.
HR-professionals staan voor grote vraagstukken zoals de structurele personeelstekorten, oprukkende technologie en snel veranderende normen en waarden op de werkvloer. Welke impact hebben deze grote bewegingen in de maatschappij en organisaties op het vakgebied van HR? Hoe moet HR zich verder ontwikkelen om adequate antwoorden te kunnen geven en relevant te blijven?
De gemiddelde aanpak onder werkgevers om vacatures te vervullen is nog steeds 'post & pray'. Dat kan en moet zelfs anders in de huidige arbeidsmarkt. Werkgevers wringen zich in bochten om mensen aan boord te krijgen. Maar om in deze krappe arbeidsmarkt succesvol te zijn in de werving van personeel vraagt echt om een andere aanpak.
Online platformen voor tijdelijk werk (‘klussen’) zijn nu enorm populair. Want de arbeidsmarkt is nog altijd oververhit. En werknemers willen vaak tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Maar wat leveren deze online platfomen werkgevers op en zijn ze op de langere termijn de oplossing voor onze personeelstekorten? Of maken die selectieve, in- en uitstappende arbeidskrachten het probleem juist groter? En wat betekent het voor de werkvloer, leidinggeven en faciliteiten voor medewerkers als een groot deel van het werk via online platformen wordt uitgevoerd?
Organisaties is er veel aan gelegen om verzuim te voorkomen en in te zetten op preventie om werknemers vitaal en bevlogen te houden. Maar ondanks de goede bedoelingen lijken alle inspanningen in de praktijk niet echt te zorgen voor lager verzuim en bestaat vitaliteit en bevlogenheid veelal alleen op papier. Waarom is preventiebeleid zo weerbarstig en hoe kom je in de praktijk tot blijvend vitale en bevlogen medewerkers?
Wat is het wezenlijke verschil tussen automatiseren en digitaliseren? Wat zijn de trends in het groeiende aanbod van HR-toepassingen? En hoe pak je de invoering van nieuwe HR-systemen goed aan? Om helder zicht te krijgen op IT voor HR, zijn in aflevering 66 van de HR Podcast als gast aanwezig: Jon de Vries en Hans Hoogendoorn van consultancybureau Bonte Bij. Beiden staan midden in de praktijk van de selectie en invoering van HR-toepassingen en delen hun inzichten en ervaringen: wat is ‘hot’ (and not) en wat zijn de do’s & don’ts.
Door het enorme tekort aan personeel is de arbeidsmarkt zwaar overspannen. Dat begint nu serieuze consequenties te krijgen voor individuele werkgevers én de economie. Steeds meer krijgt het grote publiek te maken met de gevolgen van de personeelsschaarste. Als oorzaken worden in de media veelal de vergrijzing en de steunmaatregelen door corona genoemd. Maar het historische gebrek aan belangstelling voor vacatures heeft ook andere, dieperliggende oorzaken. Voor HR-professionals die daar meer inzicht hebben, komen oplossingen al een stuk dichterbij.
Het directieteam is het exclusieve domein waar de HR-directeur of CHRO aan tafel zit met de CEO en de andere leden van het 'executive committee'. De dynamiek in de boardroom loopt niet altijd op rolletjes: verborgen agenda’s, politieke spelletjes en grote ego’s, maar ook de gewoonte van lang met elkaar samenwerken en de toetreding van een nieuw teamlid kunnen de top minder effectief maken. En dat straalt onvermijdelijk uit naar de rest organisatie. Dus is het van groot belang dat een directieteam zichzelf periodiek onderhoudt en nieuwe energie gunt: een ‘board boost’ als het ware.