• Persbericht
  • 17 december 2021
  • Personio

Amsterdam, 16 december 2021Personio, het toonaangevende Europese HR-softwarebedrijf voor het mkb, heeft Personio Foundation opgericht: een onafhankelijke non-profit organisatie die financiële en zakelijke ondersteuning biedt aan NGO’s en sociale ondernemingen. De Foundation gaat zich focussen op educatie en klimaatactiviteiten, twee van de grootste uitdagingen waar de wereld op dit moment voor staat. Corona heeft 20 jaar verbetering in educatie teniet gedaan, terwijl stappen om klimaatverandering tegen te gaan aanzienlijk achterblijven bij de gestelde doelen.

Beeld Personio Foundation gaat met $63 miljoen organisaties op het gebied van klimaat en educatie ondersteunen

Personio Foundation is gebaseerd op een commitment dat werd gemaakt bij de oprichting van Personio, om 1 procent van de bedrijfsaandelen opzij te zetten voor goede doelen. Deze 1 procent is inmiddels $63 miljoen (55,68 miljoen euro) waard en zal blijven groeien tot een beursgang. De Personio Foundation ontvangt daarnaast nog $3 miljoen (2,65 miljoen euro) aan donaties van de oprichters van Personio, investeerders en van het bedrijf zelf. Daarmee kunnen direct de eerste stappen worden gezet.

De oprichters van Personio, Hanno Renner (CEO), Roman Schumacher (CPO), Arseny Vershinin (CTO) en Jonas Rieke (COO) – zullen nauw betrokken zijn bij de strategie van de Foundation. Ze worden verder geadviseerd door Nicola Crosta, oprichter van Impact46 en een voormalig official van de Verenigde Naties en erkend expert op het management van dergelijke stichtingen. De dagelijkse operaties zullen worden uitgevoerd door een apart team, ondersteund door de expertise van gedetacheerde Personio-medewerkers. Selectie van de begunstigden gebeurt via een robuust screeningproces, ondersteund door externe consultants.

Hanno Renner, co-founder van Personio en chairman van de Foundation: “De coronacrisis heeft er wereldwijd voor gezorgd dat de ongelijkheid in educatie sterk is toegenomen. Tegelijkertijd zijn wij de laatste generatie die iets kunnen doen om de koers van klimaatverandering te wijzigen. De Personio Foundation is bedoeld om verandering te stimuleren in deze vitale gebieden die directe actie vereisen en die Personios werknemers en investeerders aan het hart gaan.”

“Wij willen invulling geven aan onze kernwaarde ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’, die al sinds dag één een belangrijk onderdeel van ons bedrijf is. We zijn dankbaar dat we Personio Foundation nu kunnen lanceren, dankzij de inspanningen van het hele Personio-team en het vertrouwen dat onze investeerders in ons hebben.”

Hoewel het gebaseerd is in Europa, is Personio Foundation open voor aanvragen uit de hele wereld voor zowel financiële als niet-financiële ondersteuning, via twee steunprogramma’s. Begunstigden in het Impact Portfolio krijgen financiële subsidies en mentoring, zonder restricties. De Impact Accelerator adresseert een van de belangrijkste uitdagingen waar de sector voor staat, met kennis en HR-advies om maatschappelijke organisaties te helpen bij het ontwikkelen van hun belangrijkste kapitaal: hun mensen.

De eerste groep begunstigden zal rechtstreeks worden geselecteerd door het Foundation-team. Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van tien criteria rond de ROBUSTNESS van iedere organisatie en de potentiële impact. Later in 2022 volgt er een wereldwijde oproep voor voorstellen, via de website van de Foundation en via social media.

De lancering van Personio Foundation is de nieuwste in een aantal initiatieven van Personio, bedoeld om waarde terug te geven aan de samenleving. Onlangs is Personio.org gelanceerd om organisaties zoals NGOs, universiteiten en de publieke sector betere toegang te geven tot de HR-services van het bedrijf. Hierbij gaat het onder andere om kortingen voor non-profit/liefdadige instellingen, om ook organisaties en sectoren te ondersteunen die niet in aanmerking komen voor de Personio Foundation.

Hanno Renner vervolgt: “We bedienen al honderden organisaties die actief zijn in educatie, non-profit en de publieke sector. We zijn altijd aan het kijken hoe we deze organisaties kunnen helpen om hun impact te vergroten. Met Personio.org zijn onze services nog toegankelijker voor organisaties die zich inzetten voor het de maatschappij en die onze missie ondersteunen om HR-software te ‘democratiseren’.”

Informatie over Personio Foundation: http://www.personio.foundation/.

Met HR-software voor het MKB automatiseert en vereenvoudigt Personio jouw HR-taken. Zodat je tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is: mensen!
Bezoek de website of boek een online demo!

Producttips