In de Memorie van Antwoord van 1 mei 2014 kondigt de regering op een aantal punten reparatiewetgeving aan. Het gaat om de volgende punten:
Vanwege de zogeheten Albron-zaak is de vraag actueel naar de positie van gedetacheerde werknemers bij overgang van onderneming. Daarbij besliste de rechter dat de binnen het Heineken-concern gedetacheerde medewerker Roest mét behoud van al zijn arbeidsvoorwaarden was overgaan naar Albron.
Op grond van de ketenregeling uit het huidige artikel 7:668a BW wordt een vierde opeenvolgende arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aangemerkt als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Maar geldt dit ook voor een arbeidsovereenkomst die met toestemming van de betreffende werknemer in duur verlengd wordt voordat deze is geëindigd? Een voorzieningenrechter bij de rechtbank Noord-Nederland heeft zich hier recent over uitgelaten.
Een trambestuurder bij het Gemeentelijk vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) hangt als grap op kantoor een pluche speelgoed aap op aan een ventilatierooster. Met een touwtje om de nek en het woord ‘Next’ op de buik bungelt de aap pal voor de kamers van de leidinggevenden. Een leidinggevende doet melding van het incident en zegt zich bedreigd en geïntimideerd te voelen.
De favoriete tijd van het jaar voor werknemers geeft vaak een drukke periode voor ondernemers. Veel ondernemers zijn al vroeg in het jaar bezig om de vakantieplanning rond te krijgen. Soms lukt het met eigen personeel, maar vaak moeten vakantie- en/of tijdelijke krachten worden aangenomen. Voor deze groep medewerkers moet alles ook netjes geregeld zijn, van arbeidsovereenkomst tot loonstrookje en het uitbetalen van reserveringen.
Van de verkoopmedewerkers bij Hema wordt de nodige klantvriendelijkheid vereist. Middels diverse interne regelingen wordt aan de medewerkers van Hema duidelijk gemaakt dat zij in hoge mate het gezicht vormen van de winkelformule en daardoor bepalend zijn voor het imago en de reputatie van het bedrijf. Ten aanzien van klantvriendelijkheid en service, worden dan ook hoge eisen gesteld.
Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft onlangs een relatiebeding volledig in stand gelaten dat een werknemer verbiedt om twee jaar lang binnen Nederland contacten te onderhouden met (ex-)cliënten van zijn voormalig werkgever, accountant AVM. Dit oordeel gaat enigszins in tegen de stroming in rechtspraak en wetgeving waarbij concurrentie- en relatiebedingen steeds vaker wel worden beperkt.
De ‘flexibele schil’ van een organisatie is de inmiddels alom bekende term voor het opbouwen en beheren van het netwerk van externe professionals rond een organisatie waar je op het moment dat het nodig is uit kunt putten. Misschien was het zelfs wel het modewoord van 2013 voor HR- en inkoopprofessionals die zich bezig houden met externe inhuur van (grote) organisaties. Maar dekt deze term ook nog de lading van de arbeidsmarkt in 2014?
De werkneemster werkt bij een apotheek die dag en nacht open is. De apotheek wordt ’s nachts overvallen waarna de werkneemster vanaf de eerste verdieping uit het raam springt nadat een vuurwapen op haar is gericht. De schade die de werkneemster lijdt door de sprong uit het raam wil zij op haar werkgever verhalen.
Zo'n driekwart van de Nederlandse organisaties moet nog overstappen op de werkkostenregeling (WKR). Over wat deze regeling inhoudt gaat dit blog niet, daar is genoeg informatie over te vinden. Wel gaat dit blog over samenwerken. Het leuke van de WKR is dat het HR-betrokkenen dwingt om heel cijfermatig naar HR-beleid en arbeidsvoorwaarden te kijken. Daarbij is de noodzakelijke samenwerking met de financiële afdeling misschien wel het begin van een permanente brug tussen de 2 eilanden.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling