Medewerkers die dagelijks feedback krijgen van hun leidinggevende zijn gelukkiger op het werk, voelen zich meer gewaardeerd en hebben vaker het gevoel dat de feedback hen echt beter maakt. Maar zo is het nog niet gesteld met alle medewerkers. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan nooit (15%) of minder dan 1 keer per maand (34%) feedback te krijgen van hun leidinggevende. Dit en meer blijkt uit het jaaronderzoek van het HappinessBureau.
Het jaarlijkse functioneringsgesprek is voor zowel de werkgever als werknemer een spannend moment. Maar hoe ziet dat gesprek eruit nu we massaal thuiswerken? Nu medewerkers en managers elkaar niet dagelijks zien, kan het lastig zijn een eerlijke beoordeling te geven. Tijdens een crisis zoals deze veranderen doelen, prestaties en prioriteiten. Een functioneringsgesprek is daarom een goed moment om daarbij stil te staan.
Aan het eind van het jaar moeten HR en de leidinggevenden weer aan de slag met de jaarlijkse beoordelingscyclus. Maar de coronacrisis heeft alles overhoop gehaald; kun je medewerkers nog beoordelen op basis van afspraken aan het begin van dit jaar? En wat is dan wél de juiste aanpak? Het online congres ‘Beoordelen & Performance tijdens en na covid-19’ biedt uitkomst met nieuwe inzichten en praktische oplossingen voor uw HR-cyclus.
Beoordelen van medewerkers is al jaren in ontwikkeling. En nu komt de coronacrisis daar doorheen. Hét moment om beoordelen de transformatie te laten maken naar werkelijk performance- en talentmanagement.
Thuiswerken heeft een positieve invloed op de bedrijfscultuur, dat blijkt uit een analyse van intuo by Unit4 onder 29.197 gebruikers van hun talent enablement platform. Hoewel medewerkers elkaar minder zien, scoren company alignment en feedback nu significant hoger: de scores namen met respectievelijk 6 en 8 procent toe.
De coronacrisis heeft de manier van werken van startups sterk veranderd: 42% van de startups laat hun team minder hard groeien of zelfs krimpen. Het sociale contact tussen collega’s en het motiveren van het team wordt als uitdaging gezien. De ontwikkeling van het team van startups staat daarmee flink onder druk.
Nu veel medewerkers genoodzaakt zijn om thuis te werken, is het lastig om met elkaar in contact te blijven en elkaar niet uit het oog te verliezen. En juist wanneer medewerkers langdurig zijn aangewezen op hun thuiswerkplek is het essentieel dat zij betrokken blijven bij de organisatie en zich verbonden voelen met hun collega’s. Hoe garandeer je het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers, wanneer ze niet op kantoor zijn? 4 tips
Wie binnen HR is er niet opgegroeid met het klassieke performance management van jaarlijks doelen stellen voor medewerkers met aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek, eventueel gekoppeld aan een beloning? Inmiddels weten we dat dit niet meer werkt. Maar wat dan wel?
De opkomst van de klusjeseconomie levert een groot risico op voor zowel ontwikkelaars als gebruikers van de bijbehorende platformen. De verleiding om te werken met de bekende 5-sterren waardering werkt niet bij mensen. Net zo min als de normaalverdeling in traditioneel performance management. Feedback is goed, maar houdt het wel menselijk.
Hoewel veel bedrijven nog steeds werken met een traditionele HR-cyclus van (half)jaarlijkse functionering- en beoordelingsgesprekken heeft dit een negatief effect op de engagement van medewerkers. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Intuo onder 104 bedrijven.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.