Op psychische problemen rust nog steeds een taboe, zeker op het werk. Maar steeds meer mensen - en dus werknemers - hebben er last van. Hoe herkent u de ‘stresskippen’ in uw organisatie? En vooral: wat kunt u doen om hen te helpen?
Een werknemer is in dienst gekomen bij een organisatie die zakelijke dienstverlening biedt ten aanzien van projectmanagement voor opdrachtgevers. De werknemer wordt te werk gesteld op een project bij een opdrachtgever. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van één jaar met de bepaling dat de arbeidsovereenkomst eindigt op het moment dat het project is voltooid. De werkgever zegt tussentijds de arbeidsovereenkomst op met een beroep op de ontbindende voorwaarde. De werknemer gaat naar de rechter omdat deze opzegging nietig zou zijn.
Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%).
Musea hebben een betere reputatie dan bedrijven. Dat ontdekte professor Cees van Riel van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), na onderzoek in tien landen onder zowel bezoekers als niet-bezoekers van musea. In het onderzoek werd ook duidelijk wat er precies voor zorgt dat musea zo hoog gewaardeerd worden. Bedrijven zouden daarvan kunnen leren, meent van Riel.
Een werknemer met een leidinggevende functie in de hotelbranche wordt aangesproken op het snuiven van cocaïne in de bus tijdens de terugreis van een bedrijfsuitje. Tijdens een gesprek wordt de werknemer medegedeeld dat hij wordt teruggezet naar een lagere functie en wordt het salaris verlaagd met EUR 100,00 (bruto). De werknemer kan niet instemmen met de maatregel en start een kort geding.
Een bijzondere klantbeleving draait niet om het leveren van de beste producten of diensten. Het gaat erom dat je jouw klanten het juiste gevoel geeft wanneer zij vinden wat ze zoeken. Te vaak gaat het over statistieken, zoals NPS, likes en enquêtes, en te weinig daadwerkelijk over mensen.
Wat hebben lichtapplicaties, bezorgboxen en een digitale registratie-app met elkaar gemeen? Het zijn allemaal technologische toepassingen die bezoekbeleving kunnen beïnvloeden. Welkom! vroeg aan zes experts hoe technische innovatie volgens hen bijdraagt aan hospitality.
Een werkgever wilde een ontslagen werknemer geen transitievergoeding meegeven. Dit omdat de werknemer een paar maanden voor zijn AOW zat. De kantonrechter ging hier gedeeltelijk in mee en verlaagde de transitievergoeding. Het gerechtshof bepaalde echter dat de werknemer recht heeft op de volledige transitievergoeding.
Komt de flexibiliteit van het Nieuwe Werken alleen individuele medewerkers ten goede, of is het ook goed voor het bedrijf als geheel? Uit onderzoek door promovendus Nick van der Meulen van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) blijkt dat de best presterende bedrijven niet ophouden bij het invoeren van een digitale werkomgeving. Goed scorende ondernemingen worden vaak ook geleid door managers die hun werknemers vertrouwen met zelfstandig werken en managers die van fouten durven te leren.
Het is voor veel teams en managers een worsteling: hoe krijgen we een goede feedbackcultuur in ons team en de organisatie? Als organisatie- en teamcoaches krijgen wij regelmatig het verzoek om een feedbacktraining te verzorgen. Want: 'onze mensen vinden het zo lastig om feedback te geven.' Juist in die vraag zit volgens mij al het grootste probleem, en specifiek op het woord 'geven'. Het creëren van een feedbackcultuur of aanspreekcultuur verloopt veel voorspoediger als je je richt op het vragen van feedback in plaats van het geven van feedback!
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.