Werkgevers mogen volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) slechts beperkt gegevens vragen en verwerken van een werknemer in het kader van een ziekmelding of re-integratieproces. Wat is wel en niet toegestaan in de de periode van de ziekmelding tot het eerste advies van de bedrijfsarts?
Bijna de helft van werkend Nederland (48%) is van mening dat het werk beter wordt uitgevoerd als de manager meer feedback geeft. Bovendien wil bijna een derde van de werknemers (31%) meer gecoacht worden. Nog eens 58% zegt dat hun leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties.
De klant heeft altijd gelijk. Behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden. Dergelijke 'tegelwijsheden' op het gebied van klantgerichtheid en service lijken een waarheid als een koe. Maar klopt dit ook in alle gevallen? Vijf mythes over wat goede service is onder de loep.
Slechte dagen op het werk komen relatief vaak voor: bijna 1 op de 5 werknemers geeft aan elke of bijna elke dag een slechte dag te hebben. En maar liefst 63% heeft minimaal eens per week een slechte dag!
Elke organisatie is bezig met verandering. Het eenvoudigweg blijven uitvoeren van de core-business is namelijk niet meer van deze tijd, die gedachte is ondertussen wel neergedaald in organisaties. Veranderen plan je echter niet, dat ontstaat. Het blijkt dat organisaties die gemakkelijk veranderingen ondergaan, zich hier niet op voorbereiden maar constant innoveren. Medewerkers krijgen de vrijheid en ruimte om te ontdekken hoe het werk beter kan worden ingericht en de organisatie beter kan inspelen op de toekomst.
De komende jaren betreedt Generatie Z (jongeren tussen de 18 en 24 jaar) in groten getale de arbeidsmarkt. Het aannemen van deze jongeren kan een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort. Vier inzichten met tips om deze groep effectief te werven.
Bij HR zijn we dol op de klant. Het liefst zijn we de hele dag ‘strategisch sparringpartner’. De klant is voornamelijk de lijnmanager. Die moet geholpen worden met exit-protocolletjes, re-integratietrajectjes, opleidinkjes en empowermenttrajectjes. Wij zijn daarbij dus reuze klantgericht. De klant hoeft maar te bellen en wij komen aanrennen. Blocnote in de aanslag. Wat mag het zijn? Stukje coaching? Gaan we voor zorgen. Trajectje visievorming? Gaan we regelen.
Voor sommige werknemers is het risico op uitval door ziekte groter dan voor andere. Om deze groep een eerlijke kans op de arbeidsmarkt te geven, beperkt de overheid dit grotere (financiële) risico voor werkgevers. Deze zogenaamde no-riskpolis houdt in dat de loondoorbetalingsverplichting wordt gecompenseerd én de toerekenbaarheid van Ziektewet en WGA-uitkeringen vervalt.
Niet op basis van een loongebouw en periodieken, maar je collega's je salaris laten bepalen? Het gebeurt bij Keytoe, een bedrijf met 45 medewerkers in Maassluis dat is gespecialiseerd in marketing, ICT en organisatiepsychologie. Via de zelf ontwikkelde SentimentsApp stemmen collega's daar elke maand over elkaars loon.
Ondanks de grote hoeveelheid aandacht die is besteed aan de invoering van de AVG, is het de vraag of medewerkers ruim twee maanden na de invoering nog steeds aandacht hebben voor deze nieuwe regelgeving en - belangrijker nog - het zien als een levensstijl. Hoe voorkom je dat medewerkers terugvallen in oud gedrag?
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.