Zorgen dat de medewerkers zich echt thuis voelen op kantoor, faciliteiten bieden die hen ontzorgen en meer focus op data. Zo kijkt Paul van Wijngaarden tegen het vak aan. Hij is Regional Workplace Manager voor Europa, Midden Oosten en Afrika bij Uber.
Naakt werken, luisteren naar harde muziek, de was doen… En dat allemaal tijdens werktijd! Thuiswerken geeft vrijheid en flexibiliteit, maar heeft ook een downside: het kan eenzaam of zelfs stressvol zijn, bijvoorbeeld wanneer de kinderen thuis rondrennen. Drie bijzondere invullingen van thuiswerken.
Populaire multinationals zoals Apple, Google en Facebook doen er alles aan om het hun medewerkers maximaal naar de zin te maken met een prikkelende werkomgeving op hun hoofdkantoren. Trendsetters op het gebied van creatieve kantoorconcepten inspireerden de Belgische jobsite Jobat.be tot een top 5 van de coolste hoofdkantoren ter wereld.
CO2, temperatuur, luchtvochtigheid, bezettingsgraad, het monitoren van deze waarden met sensoren op werkplekniveau draagt bij aan een gezondere werkplek. En vervolgens actief hierop sturen kan leiden tot een productiviteitswinst van 5 tot 10 procent.
Eén op de vijf werknemers werkt minstens één dag per week thuis. Het thuis afmaken van (over)werk is de belangrijkste reden voor thuiswerk, niet het combineren werk en zorg.
Mensen met een flexibel contract krijgen minder scholing en hebben minder toegang tot flexibele werkvormen, zoals thuiswerken. Groepen die weinig formele scholing ontvangen (zoals een cursus of opleiding) compenseren dit niet door meer informeel leren (bijleren door het werk te doen). Dit zijn enkele conclusies uit de SCP-publicatie Aanbod van arbeid 2016.
Alleen al in Nederland zullen de komende 20 jaar maar liefst 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering. Maar welke banen en beroepen worden bedreigd door de robot? Staat uw beroep in deze top 10?
Als ze de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen professionals wereldwijd eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Maar liefst 43 procent van de werknemers wereldwijd werkt namelijk liever voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en MVO, dan voor bedrijven die dit niet hebben.
Nieuwe technologieën maken het verzamelen en verwerken van data op de werkplek voor een organisatie steeds eenvoudiger. Het verzamelen van deze persoonsgegevens door de werkgever kan echter op gespannen voet staan met de privacy van een werknemer. Volgens Wilbert Tomesen, vicevoorzitter Autoriteit Persoonsgegevens gaat het erom de balans te vinden met privacy van werknemers als uitgangspunt.
Iedere ondernemer wil tevreden en productiever personeel. Werkgevers bieden dan ook steeds vaker gezondheids- en welzijnsprogramma’s aan om de specifieke gezondheidskwesties bij werknemers aan te pakken. Wat we hierbij zien is dat de werkgever vaak focust op programma’s die niet direct inspelen op de behoeften van de werknemers. Om succesvol te kunnen zijn moeten programma’s echter een afspiegeling zijn van de behoeften van werknemers en moeten ze binnen de cultuur van de organisatie passen.