Harm Hilgevoord, trainer bij IMK Opleidingen: In de tijd dat Pim begon met leidinggeven, had hij het idee dat hij uitstekend kon delegeren. Naar sommige medewerkers had Pim bijna geen omkijken meer; die werkten volledig zelfstandig. Bij andere medewerkers had delegeren geen zin. Zij bleven steeds dezelfde fouten maken. Steeds opnieuw gaf hij die fouten dan terug, maar er verbeterde niets. Hij werd er moedeloos van.
Wanneer ik aan willekeurige medewerkers in een bedrijf zou vragen hoe zij kunnen bijdragen aan het verbeteren van de EBITDA (netto winst voor afschrijving en belastingen) van hun bedrijf, zouden ze daartoe in staat zijn? Wanneer een medewerker deze vraag aan jou als HR professional zou stellen, weet jij het antwoord? Denk je dat deze medewerkers trots zijn op de EBITDA van hun bedrijf?
In 2015 heeft de ontslagvergoeding op basis van de kantonrechtersformule plaatsgemaakt voor de transitievergoeding. Dit betekende lagere ontslagvergoedingen. De transitievergoeding wordt berekend aan de hand van de lengte van het dienstverband en het maximum bedraagt €77.000,- of een jaarsalaris. Daarnaast kan een billijke vergoeding worden toegekend. De billijke vergoeding kan worden toegekend bij verwijtbaar handelen door de werkgever. Door een uitspraak van de Hoge Raad spelen persoonlijke omstandigheden in bepaalde gevallen weer een grotere rol.
Opvallend vind ik het dat leidinggevenden onder andere meer ondernemerschap en eigenaarschap willen terugzien bij hun medewerkers. De vraag is echter, hoe ze dat kunnen verlangen, als ze niet eens weten over welke dominante talenten hun medewerkers beschikken.
‘Huisarts moet paprika voorschrijven, geen pillen’, zo las ik met heel veel herkenning dit opiniestuk in NRC Next*. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de focus in het re-integratieproces nog teveel ligt op medicatie en dat er weinig aandacht is voor een gezonde leefstijl. Wat mij betreft is het hoog tijd voor demedicalisering van het proces en daarmee dus een bredere kijk op het herstel van de zieke werknemer.
Snel en effectief de ideale kandidaten bereiken. Dat is het doel dat je wil bereiken bij elke vacature die actief online geplaatst wordt. Echter wil je de vacature niet zomaar roekeloos verspreiden, maar wil je dat deze direct bij de doelgroep met de juiste content terechtkomt. Hierbij hebben we drie doelen: sollicitaties, interesse en betrokkenheid.
Kennis over de eigenschap hoogsensitiviteit is nog weinig verspreid. HR-professionals kennen de term vaak wel, maar wat het op de werkvloer betekent is niet altijd duidelijk. Zijn hoogsensitieve personen (hsp) betrouwbare medewerkers? Raken zij relatief vaak burn-out? Is het wel verstandig hen aan te nemen? Hoogsensitieve werknemers zijn inderdaad gevoeliger voor een burn-out vanwege hun stressgevoeligheid en hun karakter. Hun talenten zijn echter onmisbaar op de werkplek. En in de juiste omstandigheden excelleren zij.
Een zieke werknemer heeft recht op doorbetaling van (een deel van) het loon gedurende maximaal 104 weken. Wanneer een werknemer na een periode van tenminste vier weken van volledig herstel opnieuw uitvalt, vangt deze termijn opnieuw aan. Een periode van arbeidsongeschiktheid eindigt wanneer de werknemer de ‘bedongen arbeid’ weer volledig verricht. Om die reden twisten partijen soms over de vraag of een werknemer de bedongen arbeid gedurende minstens vier weken weer volledig heeft verricht.
Recentelijk kwam de hypotheekaffaire bij de ABN Amro naar buiten. Hypotheekadviseurs hadden handtekeningen van cliënten gezet onder interne documenten om zo de procesgang te versnellen. Zij voelden de druk om hun targets te halen. Op de achtergrond speelde de angst, dat het niet halen van targets zou leiden tot een hogere kans op ontslag wegens reorganisaties. Hoe komt een organisatie in een angstcultuur terecht? Welke factoren spelen daarin een rol?
Helaas staan we bekend als een volk dat graag klaagt. Daarnaast leggen we ook graag de vinger op ‘waar iemand niet goed’ in is. Zo hier en daar wordt er heel voorzichtig een schouderklopje of complimentje uitgedeeld maar iemand via bijvoorbeeld een email complimenteren is best wel even een ander dingetje. Tja, een compliment vastleggen is wel heel serieus.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling