Lichamelijke activiteit houdt je lichamelijk en mentaal fit. Het is goed voor je creativiteit, je humeur, voor je productiviteit. Het versterkt je afweersysteem, ook niet onbelangrijk in tijden van corona. Niks nieuws, maar toch lijken we dat tijdens het werk massaal te vergeten. Thuis misschien nog meer dan op kantoor. Hoe maak je er een gewoonte van om regelmatig uit je stoel te komen?
De meeste werkgevers in Nederland hebben er momenteel mee te kampen: medewerkers met milde verkoudheidsklachten. Als je personeel vanuit huis werkt is het makkelijk om met zulke milde klachten gewoon door te werken. Maar bij werkzaamheden die op locatie moeten worden uitgevoerd is dit een stuk lastiger en leidt het sneller tot officieel ziekteverzuim.
Een verstrekkend advies aan de Hoge Raad maakt ‘inbedding in de organisatie’ mogelijk het leidend principe bij de beoordeling van arbeidsrelaties. Dat zet de wereld van inhuur van extern personeel op zijn kop. Ook voor HR.
'Zo ben ik nu eenmaal' Dat was de titel van de theatershow georganiseerd voor alle medewerkers van onze gemeente als aftrap van de organisatieontwikkeling. Een logische ontwikkeling gezien het feit dat de wereld om ons heen razendsnel verandert en het werkterrein van de gemeenteambtenaar zich sterk ontwikkelt. De organisatie zal zich blijvend moeten aanpassen aan de veranderende samenleving.
In het speelveld van internationale, multi-country payroll krijgen organisaties met flinke uitdagingen te maken. De tijd dat er simpelweg aan leveranciers gevraagd werd om een softwarepakket te leveren voor salarisverwerking, is al lang voorbij. Wat zijn belangrijke uitdagingen waar organisaties, groot en klein, internationaal tegenaan lopen en wat is de impact daarvan? Hoe kunnen ze deze tackelen? Een ding is zeker: zonder goede partner lukt ze dat niet.
Sascha Becker kreeg onlangs de prijs voor Communicatieman van het jaar uitgereikt door Logeion, de beroepsvereniging van communicatieprofessionals. Hij is auteur van het boek ‘De employee journey’ en gelooft heilig in het belang van een goede samenwerking tussen HR en Communicatie. HR Praktijk sprak de kersverse winnaar en stelde hem een aantal vragen.
Hoewel we de gevolgen op lange termijn nog niet kennen, is al wel duidelijk dat de werkvloer snel verandert door covid-19, dat de situatie méér digitale eisen stelt aan werknemers en dat er op andere plekken gewerkt wordt dan op kantoor. Werknemers en werkgevers hebben een gids nodig die hen in de transformatie begeleidt, en de HR-afdeling moet hierin centraal staan. Hierdoor zullen nieuwe HR-rollen en HR-banen ontstaan.
Ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, zoals nu in coronatijd, brengt de nodige vragen met zich mee. Zeker met de huidige NOW-subsidie en de toetsing vanuit het UWV, kom je als werkgever al gauw in een complexe positie terecht. Drie zaken om rekening mee te houden.
Het coronavirus heeft het woon-werkverkeer in Nederland drastisch veranderd. Van serieuze files is al maanden geen sprake meer. Tegelijkertijd staat het ov-gebruik flink onder druk door datzelfde virus. Hoe kun je als organisatie navigeren tussen deze uitersten en (blijven) werken aan de duurzame mobiliteit van medewerkers?
Iedere organisatie heeft er groot belang bij dat een reorganisatie gestructureerd verloopt. Een slecht voorbereide reorganisatie kan tot gevolg hebben dat de kosten hoger uitpakken dan nodig en dat de beoogde doelen niet worden bereikt.
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.