ING Nederland beleeft turbulente tijden. In de nieuwe bedrijfsstrategie staat de klant meer dan ooit centraal. HR heeft daarin een essentiële rol. Directeur HR Marijke Brunklaus geeft die rol opnieuw vorm. ‘We hebben hier geen interne klant; er is maar één klant en dat is de klant van de bank.’
Wie vanaf het begin consequent het businessmodel volgt dat Eckart Wintzen met BSO/Origin in praktijk bracht, heeft geen HR-afdeling nodig. Zijn advies is simpel: blijf vooral meedenken over hoe je HR-taken kunt laten uitzakken naar de managementlagen, daar horen ze thuis.
Voedingsmiddelenconcern Unilever werkt aan het vergroten van haar internationale slagkracht in concurrentie met de huismerken en de Proctor & Gambles van deze wereld. Het wereldwijd versneld verspreiden van kennis en ervaring binnen de organisatie heeft topprioriteit. Hierin is een cruciale rol weggelegd voor HR, sinds mei 2009 geleid door Rob Stolk.
Bonussen zorgen voor ongewenste prikkels en onverantwoorde risico’s. Kilian Wawoe kwam na 10 jaar werken in de banksector als HR-manager en 7 jaar onderzoek tot die conclusie. Met ingang van dit jaar besloot hij ABN Amro te verlaten en te gaan werken aan een nieuw beloningssysteem. Inmiddels
Ook bij organisaties die graag zelf de touwtjes in handen houden, is soms een ingreep van buitenaf nodig. De gemeente Apeldoorn schakelde via Berenschot interimmer Benno Cerutti in om de afdeling Personeelsmanagement grondig te herstructureren. Naar eigen inzicht. “Hij haalt de medewerkers uit de vaste patronen en zo ontstaat samen het besef dat er iets moet gebeuren.”
Een ingrijpende fusiegolf houdt de zorgverzekeraars al jaren in zijn greep. Zo ontstond ook Menzis, met ruim twee miljoen verzekerden de vierde zorgverzekeraar van Nederland. De nasleep van de fusie houdt de organisatie nog altijd bezig. Al liggen er genoeg nieuwe uitdagingen in het verschiet, aldus
Bij ‘echte’ professionals gaat het niet slechts om geld en groei, maar ook om inspirerende manieren van (samen)werken, van slim organiseren en van betekenisvol ‘zijn’. Hoe gedijen professionals op dit moment echter binnen organisaties en welke opties heeft HRM om deze groep te (ver)binden, boeien en benutten?
Communicatie- en organisatieadviseurs spreken vaak een andere taal, terwijl ze in verandersituaties feitelijk tot elkaar veroordeeld zijn. Het succes van veranderingen valt of staat volgens de auteurs van het boek
Door moderne manieren van procesondersteuning heeft HR de mogelijkheid om essentiële informatie te verzamelen en te delen. Toch zetten nog maar weinig organisaties deze volgende stap in de ontwikkeling van HR-meetbaarheid zo blijkt uit de HR Benchmark 2010 van Raet.
Afscheid nemen van een ‘onmisbare’ expert is moeilijk, maar soms noodzakelijk. Dat zo’n stap voor drie partijen goed kan uitpakken, blijkt uit de uitbesteding van de salarisadministratie door TNS NIPO. “Verwachtingsmanagement is heel belangrijk in ons vak.”
Wat doe je als een medewerker niet goed functioneert en welke vormen van verlof zijn er? Wil je je kennis up-to-date houden? Volg deze training en leer in twee ochtenden alle ins en outs over arbeidsrecht in de dagelijkse HR-praktijk.