Logo
  • Opinie
  • 22 januari 2021

IK VERTREK…bij de KLM

Opnieuw is er aangekondigd dat er banen gaan verdwijnen bij onze nationale trots. In ieder geval 800 tot circa 1.000 arbeidsplaatsen zullen worden geschrapt bij de luchtvaartmaatschappij in de komende periode. Ongeveer de helft hiervan betreft het cabinepersoneel, een kwart het grondpersoneel terwijl ook afscheid van zo’n 100 piloten moet worden genomen.

Dit volgt op een reorganisatie die vorig jaar zomer in gang is gezet. In 1e instantie ging het toen om circa 1.500 medewerkers die over een verkeerd ticket bleken te beschikken: zij waren ingehuurd als uitzendkracht of zzp-er dan wel hadden een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Die tijdelijke medewerkers moesten gedwongen uitstappen. De medewerkers in vaste dienst – zij zaten in de ‘businessclass’ – konden kiezen voor vertrek met wat extra geld toe of gewoon blijven zitten. Een groot deel van de circa 5.000 vertrekkers koos in 2e instantie toch voor vertrek. Een ander deel van de inkrimping werd gerealiseerd via natuurlijk verloop.

Deze mix van natuurlijk verloop en vrijwillig vertrek zien we vaker bij grotere reorganisaties.
Daarnaast wordt meestal geprobeerd om mensen van ‘werk naar werk’ te begeleiden. Zo worden ‘blauwe wolkenridders’ wel gedetacheerd in de zorg. En zijn er programma’s om de overstap te maken naar een andere sector zoals de zorg en het onderwijs. Overstappen is gewenst! Het zal waarschijnlijk nog wel enige tijd duren voordat de luchtvaart weer op het oude niveau terug is, als het al zover komt.

Maar ja, toen kwam de Brexit met als toegift, de zogenaamde Britse variant van het corona-virus. Een zeer besmettelijk virus zo geven de cijfers aan. Misschien niet zo verwonderlijk want dat hebben we al bij het ‘leave’ virus gezien in Engeland. Zo dwingen de Britten na hun vertrek uit de EU ons toch nog om hun regels in te voeren op het vaste land: de avondklok!

Dat stelde de Tweede Kamer wel voor problemen, want hoe handhaaf je de avondklok op 10 kilometer hoogte? En als je door verschillende tijdzones gaat? Tsja, dat is lastig. Maar een sneltest biedt hier een mogelijkheid. Omdat het niet des KLM’s is om Nederlanders in den vreemde te laten staan, en al zeker niet de eigen medewerkers, worden de intercontinentale vluchten stil gelegd. Wat zal het stil zijn in de lucht, al horen we dat niet zo goed nu iedereen binnen zit.

Misschien biedt deze ‘stille’ periode aan KLM-ers toch nog de mogelijkheid om een definitieve overstap te maken naar een andere bestemming. Ik vertrek…

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.