Logo
  • Blog
  • 10 maart 2016

Stappenplan opstellen functieprofiel

Menig ondernemer en HR-professional zal het hoofdpijn bezorgen, het opstellen van een goed functieprofiel. Want wat moet er in het document komen te staan, wie zoek je nu eigenlijk en wat moet deze persoon kunnen? Wat bepaalt of iemand succesvol gaat zijn? Wat maakt een functieprofiel aantrekkelijk? Zoveel zaken om over na te denken! Dat ondernemers en HR-professionals uit het MKB dit lastig vinden blijkt uit kwalitatief onderzoek van Randstad Direct.

Recentelijk spraken we 1 op 1 met 50 ondernemers en HR-professionals uit het MKB en vroegen we wat hun grootste problemen waren in het aannameproces van een nieuwe medewerker. Meer dan de helft gaf aan meegemaakt te hebben dat ze tijdens het sollicitatiegesprek er achter kwamen dat ze eigenlijk naar een heel ander soort persoon met andere vaardigheden op zoek waren.  Meer dan 10 ondernemers gaven aan moeite te hebben met het opstellen van het functieprofiel en het idee te hebben niet de juiste reacties te krijgen omdat het profiel niet klopte. Toch zonde van de tijd en het geld dat hier in gestoken is.

 

“Als je je zoektocht verkeerd begint is het een klein wonder als je aan het einde van de rit met de juiste kandidaat eindigt!”

De functie van het functieprofiel
Met het opstellen van een functieprofiel wil je twee zaken bereiken; het informeren en enthousiasmeren van de beste kandidaten op de arbeidsmarkt. Hierbij is het belangrijk de balans te vinden tussen het geven van complete informatie en het aantrekkelijk en prikkelend houden van de tekst. We willen tenslotte niet dat mogelijk goede kandidaten al in slaap gevallen zijn voordat ze op ‘solliciteren’ hebben kunnen drukken.

Volg dit stappenplan om je te helpen met het opstellen van een functieprofiel!

 

Stap 1
Voorbereiding!

Inventariseer bij een vertrekkende medewerker wat hij precies deed, wat hem succesvol maakte en waarom hij/zij zo goed paste bij uw organisatie, zo concreet mogelijk.
Wanneer het een nieuwe functie is binnen het bedrijf schrijf dan op wat de verwachtingen voor deze functie zijn, wat moet iemand presteren en doen om een succesvolle werknemer te zijn.

Stap 2

Onderscheidend en concreet!

Schrijf op een heldere manier op wat een nieuwe medewerker gaat doen. De truc is hier kort maar bondig te zijn. Maar wellicht nog interessanter voor de kandidaat: wat zijn de ambities van de organisatie, in welke fase zit het bedrijf, wat is het belangrijkste doel van de openstaande functie en wat is de cultuur van uw organisatie?

Stap 3

Enthousiasmeren!

Als het goed is weten we nu wat voor soort persoon we aan willen trekken. Om te zorgen dat deze persoon solliciteert moeten we hem enthousiasmeren. Schrijf aantrekkelijk en prikkelend, toegespitst op de sollicitanten die je aan wil trekken. Je zou zelfs kunnen overwegen om een filmpje toe te voegen van bijvoorbeeld: organisatie, werkplek, team en leidinggevende, doet het altijd goed!

Gebruik dit stappenplan om een functieprofiel op te stellen en kandidaten écht te enthousiasmeren voor jouw bedrijf en functie.

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.