Logo
  • Nieuws
  • 12 februari 2008
  • Mariel Hovemann

Bijna iedereen werft personeel online

Online recruitment is niet meer weg te denken. Maakte 66 procent van de HR-professionals vorig jaar gebruik van vacaturesites, dit jaar is dit percentage gestegen naar 92 procent. Dit blijkt uit cijfers van de E-Recruitment Monitor 2008 van Totaljobs.nl, een onderzoek onder 1.370 HR professionals.

Beeld Bijna iedereen werft personeel online

Ruim 88 procent van de ondervraagden geeft aan belang te hechten aan recruitment ten opzichte van 61 procent vorig jaar. Gedeeltelijk is dit gerelateerd aan de situatie in de markt van personeelswerving; veel vraag en relatief weinig aanbod. Opvallend is echter de groeiende rol van internet.

 

Voor Nederlandse organisaties is internet het belangrijkste kanaal voor personeelswerving. 67 procent van de HR-professionals zegt gebruik te maken van online recruitment ten opzichte van 51 procent vorig jaar. Als voornaamste redenen worden snelheid en gebruiksgemak genoemd. Het gebruik van offline recruitment is in 2007 gedaald van 49 procent naar 33 procent.

 

Kleine organisaties hebben een enorme inhaalslag gemaakt op het gebied van online personeelswerving. 89 procent van de bedrijven met minder dan 10 werknemers geeft aan gebruik te maken van online recruitment (vorig jaar 27 procent).

 

Online netwerken

Het eigen netwerk blijft een zeer belangrijk (offline) wervingskanaal. Opvallend is dat dit kanaal tegenwoordig ook online sterk groeit. Online netwerken zoals LinkedIn en Hyves worden door 26 procent van de recruiters ingezet.

 

Een meerderheid van de ondervraagden (55 procent) verwacht dat de online recruitment budgetten in 2008 toe nemen. 61 procent verwacht dat deze nog meer gaan toenemen in 2010. Men ziet een stijging van zowel het gebruik van de eigen website als branche/functiespecifieke vacaturesites en online netwerken.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.