Logo
  • Achtergrond
  • 16 oktober 2023
  • Redactie HR Praktijk

Bedrijven proberen IT-studenten al tijdens studie voor zich te winnen. En met succes

Als IT’er staan de bedrijven voor je in de rij. Wie kies je dan? Misschien een bedrijf waar je al bekend mee bent? Dat is in ieder geval waar bedrijven als Neomax, Conclusion, Devoteam en TOPdesk op hopen. Zij wachten niet tot studenten afgestudeerd zijn, maar zoeken al eerder contact. Ze helpen onder meer met cv's en geven workshops op onderwijsinstellingen.

Waarom benaderen bedrijven studenten die nog met hun opleiding bezig zijn en nog minder vaardigheden hebben dan een gemiddelde junior? De belangrijkste reden daarvoor is eenvoudig zo blijkt uit een interview dat IT-redacteur Eveline Meijer met HRM’ers hield: naamsbekendheid.

Inzet is de langeretermijnrelatie

Een daadwerkelijke baan aanbieden, dat gebeurt vaak ook niet direct. Er wordt veel meer geïnvesteerd in een langetermijnrelatie. Aangezien de hoop natuurlijk vooral is dat studenten in de toekomst inderdaad voor het bedrijf kiezen waarmee ze in aanraking zijn gekomen, kiezen de meesten ervoor om studenten te benaderen als hun diploma in zicht begint te komen. In hun laatste jaar dus. Bijvoorbeeld ook voor afstudeerprojecten.

Maar ook eerder in de opleiding kunnen studenten al benaderd worden. Zo kunnen studenten bij TOPdesk een ‘Summer internship’ krijgen, waarbij ze acht weken lang kunnen komen werken. Op de supportafdeling of bij development. Met de hoop dat de studenten na hun studie blijven hangen. Zelfs als een student nog middenin de opleiding zit. Bijvoorbeeld als werkstudent in een parttime baan. Andere bedrijven verzorgen lunchlezingen, evenementen en beurzen.
Lang niet ieder contact gaat dus direct om het aanbieden van een baan. Er wordt door veel bedrijven geïnvesteerd in talent, met natuurlijk het risico dat ze uiteindelijk toch ergens anders aan de slag gaan. De gedachte is eenvoudig: als je studenten een vorm van waarde hebt geleverd, is de kans groter dat ze je onthouden én toch voor jou kiezen.

Waarde bieden

Zo zet Neomax bijvoorbeeld vol in op waarde bieden aan studenten en maakt junioren wegwijs binnen de arbeidsmarkt. “Het is nogal een grote stap: je komt net van school af en hebt geen idee waar je moet beginnen. Hoe maak je een cv? Hoe presenteer je jezelf bij een gesprek? Wij kunnen ze daarbij helpen”, vertelt Donny Plug, Lead Recruitment bij Neomax. “Naar aanleiding van een kennismakingsgesprek geven we hen daar adviezen over en feedback op cv’s. En we laten ze zien wat de mogelijkheden zijn binnen de IT-branche. En natuurlijk bij ons.”

Voordeel is dat studenten op die manier ook kunnen ontdekken of het werk wat je bij Neomax kunt doen bij je past of juist niet. “Daarmee ben je ook al een stap verder in je carrière.”

Met eenzelfde gedachte organiseert Conclusion CodeCafé, waar kennis gedeeld wordt met iedereen die geïnteresseerd is. Paula Hartmann, Campus Talent Recruiter bij Conclusion: “Iedereen mag daar komen. Maar zeker voor studenten is het natuurlijk super interessant om te zien hoe hetgeen ze in hun studie leren in de echte wereld werkt. Ze kunnen hier ook wat praktijkervaring op doen. En natuurlijk kennismaken met Conclusion.”

Traineeship en futures

Alle vier de bedrijven benadrukken dat ze geen studenten aan boord halen die dan vervolgens hun studie niet afmaken. Voor alle bedrijven is het belangrijk dat hun toekomstige werknemers hun diploma behalen. En bieden daarna traineeships binnen het bedrijf aan.

Waar vind je al die studenten?

LinkedIn is een veelgenoemde route. Recruiters hebben op dit platform een zogeheten ‘Recruiter Seat’, waar ze gericht kunnen zoeken op potentieel talent. Daarbij is ook te filteren op studiejaren en specifieke opleidingen. Daarnaast worden job boards veel ingezet, net als de eigen websites.

En bedrijven zijn online aanwezig op TikTok en Instagram.

Ook gaan bedrijven regelmatig langs op scholen, bijvoorbeeld om sollicitatietraining te geven aan studenten en naar de introductieweken van onderwijsinstellingen. En werken samen met studieverenigingen.

 

Interesse van studenten

Hebben de langetermijninspanningen al resultaat opgeleverd? Voor Devoteam werkt aanwezig zijn op social media heel goed. Niet alleen studenten, maar alle professionals buiten Devoteam krijgen daar een kijkje achter de schermen en dat heeft vooral via TikTok goed gewerkt.

Sowieso blijken studenten die benaderd worden best interesse te hebben in wat Neomax, Devoteam, Conclusion en TOPdesk aanbieden. “Ze vinden het heel fijn om een sparringpartner te hebben over wat er allemaal mogelijk is op de arbeidsmarkt”, merkt Donny Plug van Neomax bijvoorbeeld.

En de leads omzetten naar daadwerkelijke nieuwe werknemers gaat ook goed. Zo nam Devoteam in 2022 dankzij deze inspanningen 26 studenten aan en dit jaar 18. “Dit jaar wilden we ook niet meer dan achttien studenten aannemen, maar er waren wel meer geïnteresseerden”, aldus Hanni Zwaan, Campus Recruiter bij Devoteam.

Conclusion heeft dit jaar drie stagiairs via LinkedIn kunnen plaatsen.

Bij TOPdesk zitten op de supportafdeling dus al meerdere studenten. En in de toekomst gaat dat misschien ook wel gebeuren bij de developmentafdeling. Studenten hebben namelijk al meermaals na een summer internship laten weten dat ze graag parttime willen komen werken. Iets wat tot nu toe nog niet mogelijk was.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.