Logo
  • Nieuws
  • 13 juli 2020
  • Bron: JLL

'Kantoor blijft, ondanks meer thuiswerken'

Op basis van historische trends, actueel onderzoek en inzichten van kantoorhuurders blijkt dat het fysieke kantoor belangrijk blijft voor medewerkers. Kantoren faciliteren innovatie en samenwerking, en zijn uiteindelijk ook gunstig voor de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers.

Beeld 'Kantoor blijft, ondanks meer thuiswerken'

Dit komt naar voren in The Future of Office Demand, een recente rapport van vastgoedadviseur JLL. “De mondiale pandemie heeft veel werkgevers gedwongen om de rol van het kantoor bij het ondersteunen van de cultuur en doelstelling van het bedrijf te heroverwegen,” aldus Sven Bertens, Head of Research & Strategy van JLL Nederland. “Omdat de vraag naar vastgoed altijd economische cycli volgt, weten we dat deze ongekende tijden bedrijven over de hele wereld ook kansen biedt om hun werkplekbehoeftes opnieuw vorm te geven bij terugkeer naar kantoor."

Ook de locatiestrategieën van bedrijven gaan mogelijk veranderen, waarbij meer nadruk wordt gelegd op een divers ecosysteem. Op korte termijn ontstaat er mogelijk een grotere vraag naar verhuizing van bepaalde kantooractiviteiten naar lokaal toegankelijke buitenwijken en naar middelgrote en kleine steden, waardoor het voor medewerkers gemakkelijker wordt om met collega’s dichter bij huis te communiceren. Dit kan ook na de pandemie een extra voordeel zijn, aangezien het niet elke dag te hoeven forenzen door werknemers wordt gezien als hét element van thuiswerken dat het meest wordt gewaardeerd – aldus bijna de helft (49%) van de respondenten in een recent onderzoek door JLL onder 3.000 kantoormedewerkers.

Menselijke interactie en sociale contacten

JLL bestudeerde historische trends van eerdere mondiale economische crises, zoals de recessie van de jaren ’90, de dotcom-crash en de financiële crisis van 2008 en verkreeg zo inzicht in hoe de commerciële vastgoedmarkt herstelde naarmate de economie weer groeide. Vanwege de onbekende factoren rond de pandemie en de mogelijkheid van een tweede golf, is het moeilijk te voorspellen hoe lang het herstel gaat duren. De vindingrijkheid van werkgevers om productiviteit mogelijk te maken met alternatieve bezetting en werplekken op afstand biedt echter een bemoedigend vooruitzicht voor de vraag naar kantoren.

De afgelopen maanden van massaal thuiswerken hebben duidelijkheid verschaft over de redenen waarom werken op kantoor de voorkeur heeft. Werken op kantoor stimuleert samenwerking, innovatie, coaching en teambuilding – allemaal zaken die met technologie maar moeilijk kunnen worden geïmiteerd. Uit dezelfde enquête van JLL blijkt dat 58% van het kantoorpersoneel het kantoor mist, waarbij de jongere cohorten – die van 35 jaar en jonger – zelfs een nog sterkere wens tonen om weer op kantoor te gaan werken (65%). Menselijke interactie en sociale contacten worden genoemd als het meest gemiste element van het werken op kantoor (44%), gevolgd door persoonlijk samenwerken (29%), zo blijkt uit het onderzoek.

Drastisch veranderen

Bertens: “De eisen aan de bezettingsgraad gaan veranderen en ook de manier waarop kantoorruimte zal worden gebruikt, ontworpen en ontwikkeld zal drastisch veranderen. Maar de geschiedenis en ons laatste onderzoek onder kantoorpersoneel laten zien dat het kantoor niet snel zal verdwijnen.” Uit een onderzoek door Gensler bleek dat slechts 12% van de werknemers in de VS fulltime vanuit huis wil werken, terwijl 70% aangeeft dat zij het grootste deel van de week op kantoor willen werken. Vergaderingen, sociale contacten en spontane persoonlijke interactie met collega’s werden genoemd als de belangrijkste redenen waarom mensen terug willen naar kantoor.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.