Logo
  • Nieuws
  • 22 maart 2012
  • Bas Ammerlaan

Nederlandse werknemers kennen hun organisatie het beste

Nederlandse werkgevers communiceren hun organisatiedoelen en -strategie als beste van Europa naar hun werknemers. Bijna 50 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers geeft aan goed op de hoogte van deze informatie te zijn.

Beeld Nederlandse werknemers kennen hun organisatie het beste

Het grootste deel van de Europese werknemers heeft geen goed beeld van de organisatieplannen voor het komende jaar, zo blijkt uit een poll van StepStone onder 8000 Europese werknemers. Slechts 41 procent vindt het duidelijk wat de doelen en strategie zijn. 22 procent heeft hier slechts een vaag beeld van.

 

Beste van Europa

Nederland is als beste uit de poll gekomen – bijna de helft van de werknemers gaf aan op de hoogte te zijn van de strategische richting die het management op wil gaan en de doelen die de organisatie wil bereiken. In Zweden en Frankrijk geeft slechts 27 en 28,5 procent aan hiervan op de hoogte te zijn.

 

Toch niet genoeg

Piet Derriks, directeur van StepStone, zegt blij te zijn dat zo veel Nederlandse werknemers goed op de hoogte zijn, maar benadrukt dat het nog altijd slechts de helft van de werknemers betreft. “Er is een kans dat werknemers het idee hebben dat ze hun werk niet goed doen als ze niet weten welke strategische richting hun werkgever op wil. Als dit niet duidelijk wordt gecommuniceerd loopt de organisatie risico dat medewerkers denken dat het bedrijf geen corporate strategie heeft. Ook kan het lijken alsof de organisatie weinig betrokkenheid toont, wat kan resulteren in een negatief effect op de productiviteit. Daarom is 50 procent nog niet genoeg.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.