Logo
  • Nieuws
  • 4 september 2009
  • Manon Schuttrups

Managers jongleren met behoeften generaties

In iedere organisatie waar generaties werknemers samenkomen, moeten HR-managers jongleren met de verschillende communicatie- en beloningsbehoeften van ouderen en jongeren. Dat is de belangrijkste uitkomst van het internationale periodieke onderzoek Global Workforce Onderzoek van Kelly Services.

Beeld Managers jongleren met behoeften generaties

De enquête onder 100 duizend werknemers laat zien dat generaties verschillend denken over hoe gecommuniceerd en beloond moet worden. Zo heeft generatie ‘Y’ (18-29) een duidelijke voorkeur voor geldelijke beloningen, terwijl de oudere generaties ‘X’ (30-47) en ‘babyboom’ (48-65) zich vooral warmlopen voor beloningen die geen directe invloed hebben op de dikte van hun portemonnee. Zij noemen vooral extra vrije tijd en opleidingsmogelijkheden als gewenste beloning.

 

Communicatie

42 procent van de respondenten zegt weleens een generatieconflict op het werk te hebben meegemaakt. Driekwart zegt zijn of haar manier van communiceren aan te passen aan de generatie waartegen gesproken wordt, om communicatieproblemen te voorkomen. Hoewel alle leeftijdsgroepen een voorkeur hebben voor direct contact met de gesprekspartner, blijkt ook dat generatie Y steeds meer gebruik maakt van ‘snelle’ Instant Messaging hulpmiddelen op de werkvloer.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.