Logo
  • Opinie
  • 30 september 2015

Kan uw HR-afdeling de HR-trends bijbenen?

Het personeelsbestand van bedrijven ziet er anno 2015 anders uit dan een eeuw geleden. Grote veranderingen in de demografie hebben ervoor gezorgd dat werkplekken nu anders gevuld worden van een relatief kleine groep millennials tot aan de oudste baby boomers. De werkplek is ook aan verandering onderhevig met de toegenomen mobiliteit en HR doet er alles aan om deze trend bij te kunnen houden. Toch blijkt uit het 2015 Global Human Capital Trends report dat slechts 22 procent van de leidinggevenden er vertrouwen in heeft dat HR meegroeit met het veranderde personeelsbestand. Er valt dus nog een flinke slag te maken. Maar met welke trends moet een HR-afdeling vandaag de dag rekening houden?

Mobiliteit

Dit is niet heel nieuw, maar zeker een grote trend waar HR op in moet spelen. Tegenwoordig wordt een consument, ongeacht zijn leeftijd, gedreven door snelheid, flexibiliteit en mobiliteit. En dat wil hij ook op zijn werk. Mobiel werken is de nieuwe standaard. Steeds meer werknemers verlangen daarom naar 24/7 toegang tot bedrijfsdocumenten vanaf elk apparaat. 40 uur per week op kantoor is niet meer gewenst en hij wil zelf bepalen waar en wanneer hij werkt. Om dit te realiseren zal HR de mogelijkheid moeten geven om ook buiten kantoor toegang te hebben tot bedrijfsinformatie en flexibilisering toelaten.

Robotisering

Als we de technologie verder induiken, komen we bij de trend robotisering. De omvang van de toekomstige robotica is enorm. Het is onvermijdelijk dat robots in de toekomst bepaalde activiteiten van werknemers overnemen en het is aan de HR-afdeling hier een goede balans in te vinden en personeel zo goed mogelijk voor te bereiden. Het is hun taak om in kaart te brengen hoe robotic tools geïntegreerd kunnen worden in menselijke handelingen, zodat deze zo efficiënt mogelijk naast elkaar kunnen werken om zoveel mogelijk duurzaam voordeel te behalen.

Talentmanagement

Werknemers hechten daarnaast veel waarde aan intrinsieke motivatie. Waar eerst een auto van de zaak en een splinternieuwe telefoon op het verlanglijstje stonden, zijn dat nu doorgroeimogelijkheden, uitdaging in het werk, erkenning en verantwoordelijkheid. Ambities liggen hoog en het personeel wil graag continu bijleren en het maximale uit zichzelf halen. HR zou meer inzicht moeten hebben in het aanwezige en benodigde talent binnen de organisatie en prioriteit moeten geven aan opleidingen en cursussen. Zo kan talent optimaal benut worden, medewerkers zo effectief mogelijk worden ingezet. Dan is de kwaliteit van het geleverde werk hoog en motiveer je je medewerkers.

Luisterend oor

Tot slot willen medewerkers gehoord worden. Luisteren naar feedback uit de organisatie helpt te voldoen aan de behoeftes van de medewerkers. De HR-afdeling moet vandaag de dag begrijpen wat werknemers willen met, nodig hebben voor en denken over hun loopbaanontwikkeling, welzijn en pensioen. Persoonlijke aandacht en rechtstreekse communicatie werkt motivatie en werkplezier in de hand en zorgt tevens voor betrokken werknemers. Iets waar iedere organisatie van droomt.

Het moge duidelijk zijn, als HR echt iets wil betekenen en bijdragen in de organisatie zullen zij op de hoogte moeten zijn van de laatste trends en hierop moeten inspelen. Investeer in nieuwe technologieën en innovaties, luister naar het personeel en zet talenten in de spotlights. Alleen dan heeft HR een toegevoegde waarde waar zowel de werknemers als het management baat bij hebben. Hoe een HR-afdeling dit ook daadwerkelijk kan verwezenlijken leest u in mijn volgende blog.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.