Logo
  • Nieuws
  • 30 december 2009
  • Erik de Groot

Crisis heeft uitwerking op medewerkertevredenheid

De crisis heeft zijn uitwerking op de medewerkertevredenheid binnen Nederlandse bedrijven. Een derde van de organisaties vestigt juist in deze moeilijke tijden een vijfjarig record. Daartegenover zakt één op de zes weg naar een all time low.

Beeld Crisis heeft uitwerking op medewerkertevredenheid

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany onder 6.448 werknemers van 135 organisaties. De afgelopen jaren stelden zeven op de tien organisaties hun werknemers tevreden. Dit jaar zijn er meer verliezers dan winnaars, met respectievelijk 53 en 48 organisaties.

Vooral zakelijke dienstverleners, ICT- en mediabedrijven scoren slecht. De werknemers binnen deze sectoren zijn minder gecharmeerd van hun carrière, arbeidsvoorwaarden en cultuur binnen de organisatie.

 

Arbeidsvoorwaarden

Ambtenaren blijken juist nu lovend over hun werkgever. De werknemers roemen traditioneel hun baanzekerheid, maar kijken nu ook met tevredenheid naar hun arbeidsvoorwaarden. “Bij bijna alle ministeries vliegen de cijfers voor salariëring omhoog. Ik denk dat ambtenaren hun zegeningen zijn gaan tellen,” zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.

 

Grote verschillen

Ook binnen de sectoren zijn er grote verschillen te bemerken. Sogeti, winnaar van ‘beste werkgever van 2009’, komt net als het onderaan geëindigde HP uit de ICT-sector. “HP saneerde, sneed hard in het eigen vlees en vervreemdde zich van zijn werknemers, terwijl Sogeti kiest voor het samen-uit-samen-thuis model. Dit jaar bepaalt de bedrijfsfilosofie een flink stuk van de tevredenheid bij werknemers,” aldus Gerhardus.

Producttips

Ook interessant

Best practices in HR
In dit rapport hebben we 21 HR-best practices voor u verzameld, die het hele spectrum van de HR-portfolio bestrijken.

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.