Vier adviezen om het W&S-proces te meten
Ondanks het grote belang voor organisaties wordt de effectiviteit van de wervings- en selectieactiviteiten maar nauwelijks gemeten. Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die gebruik maken van een research- en datagedreven aanpak om kandidaten op te sporen, aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden.
Hoe kunnen HR-professionals hun organisaties helpen om de nodige veranderingen naar een research- en datagedreven aanpak van werving- en selectie te maken? Op zijn blog geeft dr. Jeroen Delmotte alvast 4 adviezen op basis van zijn ervaringen met progressieve organisaties:
- Evalueer grondig en permanent het wervings- en selectieproces. Vraag op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier aan nieuw aangeworven medewerkers wat ze van het wervings- en selectieproces vonden.
- Vraag aan nieuw aangeworven medewerkers hoe ze het on-boarding proces ervaren. Een kwalitatieve on-boarding is een sleutelcomponent in een goed employer brand beleid.
- Monitor de prestaties en gedragingen van nieuwelingen. Het is erg belangrijk om informatie te verzamelen over hoe nieuwe medewerkers zich gedragen.
- Objectiveer de exit-bevragingen. Het gestructureerd, objectief en langdurig verzamelen van exit-gegevens is het sluitstuk van een sterk employer brand management.
Het originele en volledige artikel met de gedetailleerde adviezen vindt u hier.