Logo
  • Opinie
  • 3 juni 2022

Werving en selectie via social media: ben daar waar je doelgroep is

Locatie, locatie, locatie. De bekende kreet van makelaars en vastgoedontwikkelaars. En zeker in de online wereld is dat superbelangrijk. Want weten wij waar onze doelgroep online actief is? Zitten wij als HR-managers niet in het verkeerde ‘land’ te zoeken naar nieuw talent? Het antwoord laat zich al raden.

Om maar met de deur in huis te vallen; ik ben geen HR-manager. Ik ben van origine een geograaf, hou van reizen en laat me graag, net als veel mensen inspireren door mooie natuur, bijzondere cultuur, gesprekken met andere reizigers…

Hoe mijn persoonlijke reis van geograaf heeft geleid tot een nieuwe carrière in de online marketing en recruitment, bewaar ik graag voor een andere keer. Toch zijn er nog steeds elementen uit mijn vorig geografische leven, die ik toepas voor de werving van, in mijn geval, jonge talentvolle online marketing en communicatiespecialisten. Hoe vind en verbind je met deze doelgroep? Ze hebben misschien een Linkedin-profiel, maar zeker niet allemaal, en of ze erg actief zijn op, de voor ons bekende job portals, valt nog maar te bezien.

Ben daar waar je doelgroep is

Locatie, locatie, locatie. De bekende kreet van makelaars en vastgoedontwikkelaars. En zeker in de online wereld is dat superbelangrijk. Want weten wij waar onze doelgroep online actief is? Zitten wij als HR-managers niet in het verkeerde ‘land’ te zoeken naar nieuw talent? Het antwoord laat zich al raden.
Veelal steken wij onze eigen grens niet over en houden wij krampachtig vast aan onze gewoontes. We wachten totdat een kandidaat zich meldt via onze eigen online kanalen. Dan komt deze kandidaat in ons systeem en gaan de processen lopen. Want zo doen we dat al jaren…
Maar zelf op avontuur gaan om talenten te scouten op bijvoorbeeld Instagram, Snapchat of TikTok? Dacht het niet. Terwijl alle cijfers laten zien dat de nieuwe generatie juist daar actief is willen wij nog steeds motivatiebrieven en cv’s ontvangen voordat we iets doen. En dat is zonde en een gemiste kans.

Een nieuwe journey op basis van data

Dus HR-manager… pak je koffer maar in. Laten we op basis van data kijken waar onze doelgroep online actief is en laten we verbinden, een vrijblijvend gesprek voeren op basis van wederzijdse interesses. Is er een klik? Wie weet heeft deze persoon dan belangstelling om te kijken wat de mogelijkheden zijn bij jouw organisatie.

Benieuwd hoe je dit in de praktijk doet? Neem dan contact met mij op. Je kan mij vinden op LinkedIn, Instagram of Facebook . Ik vertel je er graag meer over.

Tot snel en goede reis!

 

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.