Logo
  • Blog
  • 13 juli 2019

Nudging: een klein duwtje in de goede richting

Als vakidioten zijn wij natuurlijk helemaal verknocht aan framing, onbewust beïnvloeden via taal en beeld, maar ook voor nudging zijn wij midden in de nacht wakker te maken (nou ja, bij wijze van spreken dan). Nudging (letterlijk: een duwtje geven) is eigenlijk het eigenwijze broertje van framing waarbij het draait om directe gedragsbeïnvloeding. Iemand wordt onbewust naar bepaald gedrag gestuurd zonder dat hij zich beïnvloed voelt. Ideaal voor situaties waarbij mensen zonder het zelf door te hebben in oud of fout gedrag vervallen.

En die nudges kun je overal gebruiken.

Ssst…

Zo krijg je door nudging handig in te zetten mensen wél in beweging om hun koffiekopjes af te wassen, hun afval te scheiden en je mails te beantwoorden. Ook in de openbare ruimte wordt gretig gebruik gemaakt van nudging om mensen bijvoorbeeld sneller de trap te laten nemen in plaats van de lift, aan te sporen gezondere voedingskeuzes te maken of om stiller te zijn op plekken waar eerder vergeefs om stilte gevraagd werd. Dit laatste hebben de Nederlandse Spoorwegen in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen voor elkaar gekregen door nudging. Het experiment vond plaats in een stiltecoupé van een trein. Een hartstikke fijne plek als je tijdens je treinreis nog even door wilt werken of juist wilt ontspannen met een boek. Helaas is er één groot probleem met de stiltecoupés: als mensen niet op zoek zijn naar stilte, zien ze vaak niet dat ze in een stiltecoupé zitten. Met luide (telefoon)gesprekken of storende muziek als resultaat. Dat kan anders, dachten de onderzoekers en dus beplakten ze de muren met afbeeldingen van rijen met boeken.

Associaties activeren

‘Hé’, dachten de breinen van de proefpersonen onbewust, ‘dat is een bibliotheek’. En met die onbewuste realisatie werden ook allerlei andere associaties geactiveerd, zoals bepaalde geldende normen in een bibliotheekomgeving. Dat leidde vervolgens weer tot gedragsverandering, namelijk: stiller zijn. Mensen bleken in deze aangepaste stiltecoupé niet alleen minder lang te praten maar ook minder vaak te praten in vergelijking met een gewone stiltecoupé.

Een mooi voorbeeld van hoe nudging op een heel subtiele manier mensen net dat duwtje kan geven in de ‘goede’ richting. Want de meeste mensen zullen niet eens hebben doorgehad waarom ze zich rustig gedroegen. Niemand voelt zich gedwongen en toch werken ze mee.

Bron: Taalstrategie.nl

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.