Logo
  • Opinie
  • 6 oktober 2014

Do not disturb: ik ben aan het leren

Stelt u zich eens voor: u stuurt een collega van een andere afdeling een belangrijke mail met hoge prioriteit. Na anderhalf uur heeft u nog geen reactie en zijn telefoon staat uit. U besluit bij de betreffende collega langs te gaan. In zijn kantoor treft u hem achter zijn computer. Met een headset op, afgezonderd van zijn omgeving, kijkend naar een Youtube-video. Zeg nu eens eerlijk: wat is uw eerste indruk? Met u zullen er velen zijn die denken dat deze collega zijn tijd verspilt. En dat is precies het probleem dat ik als IT-trainer vaak in de praktijk zie. Leren op de werkvloer is nog niet geaccepteerd.

Zelf doen

Een ideaal leerproces is opgebouwd uit verschillende manieren van leren. In mijn IT-trainingen geef ik de cursisten een formele instructie – dit is tien procent van het leerproces. Vervolgens leren zij nog eens twintig procent door feedback en voorbeeldgedrag van collega’s in het dagelijks werk. De overige zeventig procent leert een cursist door te doen, door zelf te ervaren. Toch merk ik dat het leren op de werkvloer nog niet zo is ingeburgerd en dat er zelfs raar tegenaan gekeken wordt. En dat is opvallend. Want in deze tijden van bezuinigingen, zijn werkgevers er maar wat op gebrand de formele trainingskosten zo laag mogelijk te houden.

Doelgericht

De oplossing daarvoor ligt in de technologische hulpmiddelen die we vandaag de dag hebben. Vroeger werd er studietijd in je agenda geblokt en kreeg je in drie dagen op een externe plek alle ins en outs van het te leren systeem te horen. Collega’s wisten dat je weg was. Het was dan ook volkomen normaal dat je in die periode even geen tijd had voor de dagelijkse werkzaamheden. Tegenwoordig is het mogelijk te leren met Electronic Performance Support-oplossingen in een digitale leeromgeving. Je kunt een werkinstructievideo bekijken, een handleiding doornemen, oefenen in een simulator – de mogelijkheden zijn eindeloos. Het grote voordeel is: je leert alleen dat wat op jou van toepassing is. Niet zo gek dat leren op deze manier veel efficiënter is. Je bent in staat op het juiste moment de juiste kennis op te doen. Loop je tegen een bepaald probleem aan, dan los je dat met geschikte tools meteen zelf op. Doelgericht leren dus. En de tijd die je nog op de cursusplek moet doorbrengen, is hiermee enorm beperkt. Iedereen lijkt het er wel over eens te zijn dat dit een betere manier van leren is. Maar als je er als medewerker gebruik van maakt, wordt er toch vreemd tegenaan gekeken.

Op een tegeltje

Ik denk daarom dat voor deze manier van leren een belangrijke taak voor de werkgever is weggelegd. Hij moet het immers faciliteren. Dat betekent dat hij kwalitatief goed leermateriaal moet bieden. En werknemers moeten van hem de vrijheid krijgen om uren te spenderen aan dit werkplek-leren. Er zal nog wel wat tijd overheen gaan voor dit type leren volledig is geaccepteerd. Misschien dat we het tot die tijd met een deurhanger duidelijk moeten maken aan onze collega’s?


Laatst las ik ergens een mooie spreuk: ‘Uren besteed aan studie zijn nimmer verloren’. Wat zou ik dit statement graag op een tegeltje laten drukken en bij elk bedrijf op een prominente plek neerhangen.

------------------------------------------------------------

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.