Logo
  • Nieuws
  • 21 augustus 2017

Millennials dwingen andere HR-aanpak af

De millennials, de generatie ruwweg geboren tussen 1980 en 2000, bevolken in toenemende mate de werkvloer. En dat merkt ook HR. Deze groep werknemers stelt andere eisen aan werk en arbeidsvoorwaarden dan oudere generaties. Hoe kunt u hierop inspelen?

Beeld Millennials dwingen andere HR-aanpak af

In het boek Futuring organisations for millennials gaat Karin Manuel nader in op millennials vanuit HR-perspectief. Zij ziet de volgende trends:

  • Het verdwijnen van hiërarchie en de opkomst van zelfsturende teams
    Als u medewerkers het vertrouwen, de vrijheid en de verantwoordelijkheid geeft om zelf tot het bepaalde resultaat te komen, zult u zien dat dit positieve impact heeft op de organisatie. Men is namelijk meer gemotiveerd, meer secuur en is geen tijd meer kwijt aan onnodige controles of procedures.
     
  • Salaris is niet alles, millennials willen een verschil maken in de maatschappij
    Millennials willen - ook in hun werk - meer impact realiseren op de maatschappij. Medewerkers willen concreet bijdragen aan het welzijn van de organisatie en invloed hebben op de visie van het management. Hoewel wereldwijd salaris nog steeds topprioriteit is, lijken millennials ‘zingeving’ topprioriteit te geven.
     
  • Van verticaal naar horizontaal groeien
    Leidinggeven is niet meer de belangrijkste ambitie in een carrière, zo wordt gesteld door José Brenninkmeijer, COO van ManpowerGroup Nederland: “Ontwikkelen in de breedte krijgt steeds meer prioriteit. Hogerop komen betekent meer dan alleen leidinggevende functies met meer verantwoordelijkheid vervullen.”

Focus op bedrijfscultuur

Hoe moet HR en recruitment op deze trends inspelen? Hoe kun je millennials het beste aantrekken en behouden voor de organisatie? Met name de bedrijfscultuur (company culture) is een belangrijke reden waarom millennials tegenwoordig een bepaald bedrijf kiezen, blijkt uit trendonderzoek door Ormit. De communicatiestrategie van organisaties moet dus niet alleen ingesteld zijn op branding van de producten zelf. De strategie moet zich ook richten op het aantrekken en behouden van de juiste mensen, waaronder de veel gerichter opgeleide millennials.

Producttips