Logo
  • Opinie
  • 28 januari 2016

Dat gaat jou echt niks aan…………!

(over het gesprek wat je moet voeren met je medewerksters over hun welzijn/gezondheid) In ieders leven gaat het wel eens even minder goed. Soms is de ‘dip’ van persoonlijke aard, soms heeft het werk een directe invloed. Er zijn medewerkers die jou als werkgever goed op de hoogte houden van hun wel en wee… Je hoeft niets te doen en met enige regelmaat krijg je een update. Andere medewerkers zijn veel meer terughoudend en van hen weet je eigenlijk niet hoe het met ze gaat.

Hoe gaat het met je??

Zeer regelmatig hoor ik dat mensen uitvallen en langer verzuimen vanwege grote persoonlijke-, gezondheids-, of andere redenen terwijl de werkgever dat niet heeft zien aankomen.
Niet zelden ben ik met mensen in gesprek met wie het echt niet goed gaat en die daarover niet hebben gesproken met werkgever/hr.

Als coach vraag ik me af… Hoe kan dat??

Dat gaat je niks aan…

Is het niet veel handiger, meer gewenst, prettiger als er regelmatig gesprekken zijn met medewerkers? Zodat er een vertrouwensband ontstaat.  Zodat je echt weet wat er speelt.  Zodat mensen weten dat ze het mogen aangeven als het minder gaat. Dat je tijdig hulp, cursus, training kan inzetten als iemand ondersteuning nodig heeft…

Zo voorkom je langer verzuim! Dat weet ik zeker!
Ja maar… hoor ik dan… als een medewerker dat allemaal niet wil vertellen en zegt; het gaat je niks aan?!  Maak dan duidelijk dat het je wel aangaat! Dat het jullie aangaat. Dat het welzijn van je medewerkers belangrijk is… Dat je op het werk samen gaat voor gezondheid en voorkomen verzuim.

En? Hoe ging de bevalling?

Ook als je jonge moeders in dienst hebt is het heel verstandig om elke 2 maanden even om tafel te gaan zitten. Hoe gaat het? Hoe voel je je? Hoe bevalt je leven met een (twee, derde) kind in combinatie met je baan bij ons? Nee… het hoeft niet te gaan over de details rondom de bevalling… Maar wel over de mentale en fysieke toestand van deze medewerkster.

Standaard vragen….?

Een vragenlijstje kan als leidraad dienen om het gesprek gaande te houden.
Om de juiste dingen te vragen. Om de medewerker voor te bereiden op het gesprek.
Denk aan vragen als…..:
- Hoe is het met je?
- Welk cijfer geef je je privéleven op dit moment?
- Welk cijfer geef je je werkleven op dit moment?
( je kunt ook naar de inhoud van dat cijfer vragen, wat maakt dat het een 6 is…?)
- Wat zou je willen veranderen/aanpassen/verbeteren?
- Verwacht je dat de komende periode moeilijker/makkelijker/beter of minder goed zal gaan?
- Wat kun jij doen, wat kunnen wij doen om je te ondersteunen?

Sta open voor alle antwoorden… en geef duidelijk de mogelijkheden aan die je hebt, die je als bedrijf kunt aanbieden (en ook daar waar de grenzen liggen en waar je verwacht dat iemand zelf hulp inschakelt) Je bent geen arts, geen coach, geen psycholoog… wel een heel belangrijk persoon in gesprek met deze medewerkster.

Dus… blijf regelmatig in gesprek en hou de vinger aan de pols... daarmee voorkom je verzuim!

Producttips

Ook interessant

Vitaliteit, zo maak je er werk van
Download de gratis whitepaper

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.